Sannhet og forsoning

Kirken har et ansvar for å erkjenne sin egen medvirkning og ta et oppgjør med urett mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner.

Leder for Samisk kirkeråd, May Bente Jønsson. Foto: Den norske kirke

I juni 2023 ble rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen overlevert til Stortinget. Kommisjonen har gransket fornorskingspolitikken overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner. Kommisjonens rapport beskriver kirkens medvirkning i fornorskingspolitikken og slår fast at kirken har et klart ansvar for å erkjenne sin medvirkning, ta et oppgjør med den urett man var med på å utøve, samt å bidra til forsoning. Derfor har denne saken med forslag til prosess videre vært sak på Kirkemøtet.

– Vi erkjenner og vil ta ansvar for kirkens medvirkning til fornorskningsprosessen og den urett man var med på å utøve, og vil bidra til forsoning og gjenopprettelse, sa saksordfører biskop Kari Mangrud Alvsvåg i Borg bispedømme.

Statskirken medvirket til å etablere en religiøs, kulturell og språklig homogen nasjonalstat på 1800-tallet. Kirken ble særlig berørt ved at kristendomsundervisningen i skolen var kirkens trosopplæring, og striden stod om hvilket språk opplæringen burde foregå på. Kirkens avvisning av tradisjonell samisk og kvensk/norskfinsk religiøsitet og virkelighetsoppfatning bidro også til å nedvurdere samer og påføre dem skam og mindreverdighetsfølelse. Derfor vil Den norske kirke erkjenne og gjenoppbygge tillitt, bygge kompetanse, rekruttere og inkludere samisk livsanskuelse og kultur.

Både kortsiktige og langsiktige tiltak må til

Kirkens avvisning av tradisjonell samisk og kvensk/norskfinsk og skogfinsk religiøsitet og virkelighetsoppfatning bidro også til å nedvurdere samer og påføre dem skam og mindreverdighetsfølelse. Saksorienteringen redegjør for disse forholdene og drøfter tematikk som er aktuell for kirkens videre forsoningsarbeid.

– Det som er viktigst i saken om forsoning slik som jeg ser det er at det blir tiltak som både er kortsiktige og langsiktige slik at vi kan se i dag at dette tas på alvor og at vi ser at det er ønskelig og man ser at det er behov for forsoning. Jeg vet at veien er lang derfor trengs det også langsiktige mål.

Hun fortsetter:

– Veien er sår og fin på samme tid så det må være rom for dialog, respekt og hensyn. Et svar er ikke nødvendigvis det riktige for alle, for vi samer er mange, og vi har alle ulik historie. Det er viktig at det er dialog hele veien. Det kan ikke være noen få norske som sitter i en krok og tenker og sier:  "dette vil de ha, dette trenger dem". Samene må inkluderes å være med hele veien, sier nyvalgt leder for Samisk kirkeråd, May Bente Jønsson.

Les hele vedtaket her