Kristine Sandmæl gjenvalgt som leder for Mellomkirkelig råd i Den norske kirke

– Det internasjonale, økumeniske fellesskap er en gave til hver og en av oss, sier Mellomkirkelig råds leder.

Kristine Sandmæl har fått fornyet tillit som leder av Mellomkirkelig råd. Foto: Den norske kirke

Den norske kirkes øverste demokratiske organ, Kirkemøtet, gjenvalgte fredag Kristine Sandmæl som leder av Mellomkirkelig råd.

– Det internasjonale, økumeniske fellesskap er en gave til hver og en av oss. Som leder i Mellomkirkelig råd ønsker jeg å bidra til å utvikle dette fellesskapet, og legge til rette at denne gaven kan berike hver enkelt av oss som troende og vårt fellesskap, sier Kristine Sandmæl.

Mellomkirkelig råd leder Den norske kirkes økumeniske arbeid, altså kontakt og samarbeid andre kirker i land og utland.

Mellomkirkelig råd følger også opp kirkens samarbeid med andre internasjonale kirkelige organer, slik som Det lutherske verdensforbund, Kirkenes verdensråd og Konferansen av europeiske kirker.

Viktig arbeid fremover

Kristine Sandmæl peker på en rekke viktige oppgaver i tiden fremover.

– Jeg tror oppfølgingen av rapporten om Den norske kirke i møte med jøder og jødedom vil prege arbeidet framover, og jeg håper denne rapporten kan gi en hjelp til å bygge videre på vår dialog med Det mosaiske trossamfunn og jøder i Norge.

Les mer om rapporten her.

– Spørsmål som økende polarisering, antisemittisme, krig, økende antall flyktninger og klimakrise vil nok også kreve vår oppmerksomhet og arbeidsinnsats i årene som kommer.

Slik foregikk valget

Valget skjedde under Kirkemøtet i Trondheim – det årlige møtet som er det øverste demokratiske, representative organet i Den norske kirke. Møtet omtales av enkelte som «kirkens storting».

Det var to kandidater til valget under Kirkemøtet. Kristine Sandmæl fikk 81 stemmer, og Jostein Ådna fikk 35 stemmer. Ingen stemte blankt.

Sandmæl har vært leder for Mellomkirkelig råd i åtte år, og stilte med glede til gjenvalg.

– Jeg ser frem til å kunne jobbe videre med dette, og nå har jeg opparbeidet meg en kompetanse, en oversikt og et nettverk som gjør det enda mer spennende å jobbe med dette varierte og interessante feltet, sier hun.

Kirkemøtet består av 117 medlemmer: medlemmene i landets elleve bispedømmeråd, leder av Samisk kirkeråd, leder av Den norske kirkes ungdomsutvalg og preses i bispemøtet.