Harald Hegstad er ny kirkerådsleder

– I en tid preget av motsetninger og konflikter er evangeliet om fred og forsoning i Jesus Kristus viktigere enn noen gang, sier den nyvalgte lederen av Kirkerådet i Den norske kirke.

Harald Hegstad er valgt som ny leder i Kirkerådet. Foto: Den norske kirke

Den norske kirkes øverste demokratiske organ, Kirkemøtet, valgte fredag Harald Hegstad (64) som leder av Kirkerådet. Som kirkerådsleder er han nå den øverste folkevalgte lederen i Den norske kirke de neste fire årene.

Hegstad mener Den norske kirke kan bety noe helt spesielt i en tid preget av motsetninger og konflikter.

– Evangeliet om fred og forsoning i Jesus Kristus viktigere enn noen gang.

Den nyvalgte lederen av Kirkerådet utdyper: – Som folkekirke har Den norske kirke en unik mulighet for å bety en forskjell i samfunnets og enkeltmenneskers liv. Den vil være en åpen kirke for alle som trenger det, i glede og i sorg.

Noe av det mest meningsfulle jeg kan tenke meg

Å gjøre en innsats for kirken, er noe av det mest meningsfulle jeg kan tenke meg, sier Harald Hegstad.

Han går inn i rollen som kirkerådsleder, med lang fartstid i kirken som teolog, folkevalgt og kirkeforsker bak seg. Nå ser han frem til å lede Kirkerådets arbeid de neste fire årene.

– Som leder vil jeg vil legge vekt på å finne samlende løsninger og samarbeid på tvers av meningsforskjeller.

Slik foregikk valget

Valget skjedde under Kirkemøtet i Trondheim – det årlige møtet som er det øverste demokratiske, representative organet i Den norske kirke. Møtet omtales av enkelte som «kirkens storting».

Det var to kandidater til valget under Kirkemøtet. Harald Hegstad fikk 60 stemmer, og Gard Sandaker-Nielsen fikk 55 stemmer. Det var ingen blanke stemmer.

– Jeg er takknemlig for tilliten fra Kirkemøtet, og ser fram til å lede Kirkerådets arbeid de neste fire årene, sier den nye kirkerådslederen.

Harald Hegstad på scenen under Kirkemøtet

Kirkemøtet består av 117 medlemmer: medlemmene i landets elleve bispedømmeråd, leder av Samisk kirkeråd, leder av Den norske kirkes ungdomsutvalg og preses i bispemøtet.

Harald Hegstad (f. 1959) er valgt inn fra Nominasjonskomiteens liste, fra Oslo. Han tar over ledervervet etter Kristin Gunleiksrud Raaum, som har ledet Kirkerådet siden 2016.