Sølvalteret i sydskipet

I kirkens sydskip finner vi Sølvalteret hvor vi feirer våre hverdagsmesser, og hvor mange i løpet av åpningstiden setter seg ned og skriver en bønn eller tenner et lys i lysgloben.

Andreas til venstre og Matteus ser bort på Jesus

Selve sølvskulpturen Nattverden (L'ultima Cena) er laget av den italienske billedhuggeren Arrigo Minerbi (1881-1960). Minerbi er kanskje mest kjent for relieffene til den ene av bronsedørene i den berømte domen i Milano.

Sølvalteret i Oslo domkirke er et unikt kunstverk, antagelig den eneste helstøpte skulpturen av nattverden som finnes. Skulpturen er fra 1930, og ble gitt som gave til Nasjonalgalleriet, som deponerte den i iomkirken i forbindelse med innvielsen av det nye kapellet i 1950. Skulpturen er støpt i sølv i 2/3 av opprinnelig størrelse, den er 2,8 meter lang og 0,8 meter bred, og veier rundt 300 kilo.



Kunstneren har interessert seg for enkeltpersonene i nattverd-dramaet. I en personlig fortolkning levendegjør han hver enkelt disippel. Han sier: "Uten å forsøke på nøyaktig rekonstruksjon av scenen som den var ifølge de hellige skrifter, men etter tålmodig og kjærlig granskning av de enkelte karakterer som de fortoner seg ifølge pålitelige kilder, kaster jeg meg ut i skapelsen i en fullstendig personlig fortolkning av hver enkelt disippels fysiognomiske og fysiologiske trekk, mest opptatt av å frembringe feil og dyder, og levendegjøre denne lille, enda anonyme forsamlings opptreden og livsførsel, disse tolv fattige, ukjente menn som Jesus gjør til den store kristne kirkens søyler".

Det er øyeblikket hvor Jesus dypper et usaltet brød og rekker det til ham som skal forråde ham, som skildres. I den åndeløse pausen før dramaet utspilles ser disiplene Jesu arm løfte seg, hånden langsomt senke seg til den rører Judas' skulder. "Det er ham jeg gir det stykket jeg nå dypper."

Se bildene nedenfor og album nederst på siden.
Til venstre for Jesus sitter fra ytterst og inn mot Jesus:
Matteus - Andreas - Taddeus - Tomas - Simon Peter - Johannes(lener seg framover).



Til høyre for Jesus finner vi fra nærmest Jesus og utover:
Jakob sønn av Sebedeus -Jakob sønn av Alfeus - Judas Iskariot - Filip(skjult) - Simon seloten -Bartolomeus.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"