OrgelTorget er et tilbud for barn og unge ledet av kantor Jon Stubberud, og de møtes med. Barna kommer en gang i uka, og noen av ungdommene kommer annenhver uke.
I dag er det verksted i Orgeltorget, og alle møtes til orgelspill og pizza. Deltakerne kommer fra tre ulike bydeler i Bergen, og fra Askøy.
- Barn har kompetanse på lek. Jeg tar det på alvor. Jeg tror vi må leke mye mer i kirken, mener kantoren.
Orgelet er et sted for lek

- Det viktigste er at barna får uttrykke seg. At de kan oppleve et instrument som er veldig spennende og samtidig tilgjengelig for barn. At orgelet er et sted for lek, forklarer Jon.
- Jeg sier til barna: Du kan spille orgel, men kanskje du ikke vet om det! Jeg setter meg sammen med barna, kanskje jeg lager en enkel rytme, og så sier jeg: Nå kan du spille hva du vil. Barna er en likeverdig dialogpartner, selv en åtteåring, mener Jon.
Han har mye improvisasjon, utforsking og lek i samlingene sine. Akkurat i dag er fokus på å lære seg noter; og «Bjelleklang» brukes som eksempel. Først spiller de melodien, så skal de skrive den på noter. I første del av verkstedet er det tre barn og noen småsøsken med på OrgelTorget.
- Matias, vær så god! sier Jon til barna som står rundt orgelkrakken og venter på tur.

Olav, Matias og Albert liker å spille orgel.
- Jeg er veldig hektet, forteller Albert.
- Det er gøy å spille! synes Matias.
- Første gangen jeg var her, så tenkte jeg sånn “ooo, store orgel, her er jeg igjen!” Andre ganger har jeg bare vendt meg til at: “der står orgelet, nå skal jeg spille på deg og så skal jeg si ha det om en time igjen”, forteller Olav.
Ingen toner er feil!
For at orgelet skal bli et sted for lek, har Jon i begynnerfasen valgt bort noter og tradisjonelle krav til harmoni. Han jobber med samspill-øvelser, der de lytter til klangene i orgelet, og lar oss inspirere av at orgelet er et orkester som kan lage vind, regn, lyn og torden.
- Barn har fantasi, og orgelet kan stimulere til at de får utløp for den fantasien. Og det synes jeg er spennende, sier Jon, som skrev ferdig en masteroppgave om orgelspill, improvisasjon og lek for litt over to år siden.
- Jeg lærer også av barn. De har ideer som jeg gleder meg over og plukker opp. Læringen går begge veier.

Han er opptatt av mestring, men uten å evaluere så mye eller tenke på resultatet.
- Jeg vil støtte og se hva som oppstår. Etter hvert nærmer vi oss å spille melodier, og vi tar med oss den friheten vi har opparbeidet oss med «Ingen toner er feil - metodikken.»
Greit å være flere på orgelkrakken!
Guttene på orgelskolen spiller både hver for seg og sammen på orgelkrakken.
- Er det vanskelig å spille sammen?
- Noen ganger kan det være vanskelig å høre hva den ene sier og hva den andre vil spille, mener Matias.
- Jeg tenker at jeg synes det er ganske greit, fordi da trenger man ikke fokusere på så utrolig mange ting på en gang. For eksempel hvis du skal spille et eller annet stort, hvor du trenger både ben (pedaler), førstemanual og andremanual så kan det være greit å være litt flere, synes Olav.

Olav konsentrerer seg når en av barna spiller på orgelet. Han skal prøve å finne tonene etterpå.
- Hva er det gøyeste med å spille?
- At man kan spille absolutt hva man vil, sier Olav, og forklarer:
- I fotball, da er det for eksempel ikke lov til å kaste seg over en spiller. Men her er liksom alt lov!
Historiefortelling med toner
Jon jobber sammen med barna med å spille fortellinger, for eksempel historien om Josef fra bibelen, hvor hovedpersonen blir dyttet ned i en brønn og senere solgt som slave.
- Jeg setter dem i gang, og så må de bruke fantasien. Da kan to sitte sammen på krakken, og en spiller mørket i brønnen, mens en annen spiller at Josef faller ned i den. Jon demonstrerer hvordan det kan høres ut når Josef ramler.
- Musikk til små, utvalgte deler av en fortelling gjør at barn kan leve seg inn og fortelle med toner. Og finne ut sammen hvilke uttrykk den skal ha.
De har også jobbet med å spille mer abstrakte begreper.
- Hvordan spiller vi tilgivelse? Går det an å spille det?
Lek med dimensjon av dybde
Mens vi prater, kommer lillesøsteren til Albert, treåringen Anna, og setter seg sammen med Jon på orgelkrakken. Hun begynner spontant å spille noen lyder, og responderer på det Jon spiller.
-Jeg har egentlig ikke så små barn på OrgelTorget, men når hun først sitter her er det spennende å se hva som oppstår. Jeg tror at leken har en dimensjon av dybde, som er veldig rik og spennende. Leken ved orgelet kan føre til spontan musikkutfoldelse; barn kan få kontakt med det jeg velger å kalle «musikalsk intuisjon».
Olav og de andre guttene er klare på at de ville anbefalt orgelspilling og OrgelTorget til andre:
- Jeg ville sagt: hvis du liker å spille piano, så bør du virkelig prøve det her!
Banebrytende metode
Denne søndagen er musikkviter og pianist Christina Kobb med på OrgelTorget.
- På sikt må de også lære noter, mener hun.
- Det tror jeg ikke barna har gjort før. Vi gjør det sånn at vi kan få en forbindelse mellom det vi spiller og hva tangentene heter, og hvordan man skriver det opp, sånn at man faktisk kan huske melodien, og at man kan lære nye melodier, forklarer Christina.

Hun mener Jon gjør noe nytt og banebrytende ved å slippe til barn uten tangenterfaring.
- Det kan nok vekke interessen til orgelyrket, tror Christina.
Jon er enig.
-Jeg tenker det også. Men de kan få leke litt først!
FAKTA: Orgelopplæring og rekruttering
- I Åsane driver Jon Stubberud OrgelTorget, et tilbud for barn og unge med fokus på improvisasjon.
- Vogelseminaret ble startet av Mariko Takei Myksvoll i i 2020, og tilbyr undervisning i orgel og liturgi gjennom tre helgesamlinger i året. Elevene er over 18 år og får individuell opplæring i salmespill og liturgisk musikk.
- Orgelklubben Ferdinand, startet av Amund Dahlen i 2004, gir ukentlig undervisning i salmer, solostykker, liturgi, akkorder og improvisasjon til barn og ungdom. Elevene deltar på konserter, turer og sosiale treff.
- I Eidsvåg har Irina Blankova en orgelklubb med ukentlig undervisning for barn og voksne, inkludert spilling i gudstjenester og sosiale samlinger.
- Flere kirkemusikere i Bergen tilbyr orgelundervisning, også til konfirmanter og kulturskoleelever, som trenger å øve. Kantorer i blant annet Arna, Birkeland, Biskopshavn og Slettebakken har egne elever, og flere tilpasser tilbudet etter behov.
- Kulturskolen tilbyr orgelundervisning i domkirken.
- Den norske kirke er landets største arbeidsplass for musikere med rundt 900 ansatte, i tillegg til frilansmusikere.
- Minst 200 organister/kirkemusikere forventes å gå av med pensjon i løpet av de neste ti årene, mens under 10 nye kirkemusikere utdannes årlig (Tall fra Kirkerådet og Creo).
- Bergen kirkelige fellesråd har rundt 30 ansatte kirkemusikere. Nesten en tredjedel er over 60 år.
- Det finnes ingen profesjonell orgelutdanning i Bergen – for det må man til Oslo eller Tromsø.
- NTNU (Trondheim) og Griegakademiet (Bergen) har lagt ned sine kirkemusikktilbud.
