Trosopplæring

Opplæring i den kristne tro er sentralt for den døpte – og for kirken. Trosopplæring er derfor et av Den norske kirkes hovedsatsningsområder. Hver menighet har utviklet en systematisk plan for trosopplæring for alle døpte mellom 0-18 år, som skal legge til rette for at barn og unge skal kunne fastholde sin dåp og utvikle sitt forhold til troen og den kirken den er en del av. Tiltakene er åpen for alle, både døpte, tilhørende (hvor mor eller far er døpt, men ikke barnet) og gjester, det vil si de som ikke er tilhørende menigheten, men har vist interesse og ønsker delta på arrangementer og tiltak er velkommen.

I menighetene i Sandsvær ble trosopplæringsplanen ferdigstilt i 2016. Vi gleder oss til å sette i gang et mer systematisk arbeid med å kunne tilby et trosopplæringstiltak per aldersgruppe hvert år, i tillegg til alle de faste tiltakene vi allerede har hatt i menigheten frem til nå.

På samme måte som nyfødte må lære livet å kjenne, må de lære å kjenne den troen de er døpte til. Slik hører trosopplæring sammen med dåpen. Enheten av dåp og tro kan være en uuttømmelig ressurs til å tolke og møte livets gode og vanskelige tider. På den andre side vil nye livserfaringer åpne for ny innsikt i det mangfold som den kristne dåp rommer. Gjennom hverdagsritualer, høytidsfeiring og markering av viktige hendelser i livet, kan hjem og menighet stå sammen i å tolke livet i lys av dåpen, og dåpen i lys av livet.

Noen tiltak er nasjonale og lik i mange av menighetene i Norge, andre er lokale med lokalt preg og innehold. Hva som arranggeres i hvilke menighet se dokumentene om  tiltaksplan og årssykluser.

Trosopplæring er en danningsprosess der oppdragelse, undervisning, tradisjonsformidling og kristen praksis spiller sammen. Opplæringen bærer preg av lokalt tilpasset totalformidling der kunnskap og opplevelser knyttes sammen i fellesskapslæring i menighet og hjem.

Trosopplæringen som skjer i menigheten skal være lagt til rette slik at alle kan delta. Dette gjelder uavhengig av funksjonsevne, livssituasjon, kjønn og etnisk bakgrunn. Har du barn og unge eller familien har utfordringer eller annet vi i menigheten bør vite om, ta kontakt direkte, så finner vi en løsning!

Kontaktinformasjon for Efteløt menighet

Kirkekontoret i Sandsvær