Smittevern i kirkene våre

I tråd med myndighetenes anbefalinger har vi utarbeidet et sett med smittevernsrutiner, slik at alle er sikret et god og trygg samling i kirken våre. Regjeringens retningslinjer begrenser hvor mange vi har mulighet til å ha på arrangement i kirkene våre til enhver tid.

Smittevern i kirkene våre

I den nye smittevernveilederen som kom i desember er det et krav til at det skal være minimum 2 meter avstand mellom personer fra ulike kohorter ved allsang/salmesang. Kirkene/kapellene i Kongsberg og Sandsvær har f.o.m. 2. desember 2020 mulighet til å åpne for:

Kongsberg kirke: 50
Kongsberg Gravlund: fra 36 til 50
Jondalen kirke: fra 22 til 50
Hedenstad kirke: 50*
Efteløt kirke: 50*
Komnes kirke: 50*
Tuft kirke: 45*

* tallene for de fire kirkene i Sandsvær er ikke justert for 2 meter avstand ved allsang/salmesang, kontakt kirkekontoret i Sandsvær på 32 86 61 82 for avklaring.

Smittevernveileder

Smittevernet i kirkene våre bygger på fem hovedprinsipper:

• Syke personer skal ikke delta eller være til stede
  • Gode rutiner for håndhygiene og renhold
  • God avstand og minst mulig kontakt mellom personer
  • Minst mulig felles bruk og berøring av inventar og utstyr
  • Tilstrekkelig bemanning til stede

Smittevernveilederen for Den norske kirke er basert på helsemyndighetenes råd og anbefalinger, samt erfaringer som er gjort siden kirkene igjen kunne åpne dørene. Se smittevernveileder

Kirkekontorene

Kirkekontoret i Kongsberg og Sandsvær og gravferdsforvaltningen er inntil videre stengt for besøkende, men sentralbordet vil være betjent mandag til fredag 09:00-12:00. Vi oppfordrer de som har spørsmål til å ringe eller sende en e-post.

Vi følger rådene fra offentlige og lokale myndigheter nøye, og oppdaterer risikovurdering og tiltaksplan kontinuerlig.

Link til Folkehelseinstituttet råd og informasjon til befolkningen