Kriseberedskap

Den norske kirke har en almen hjelpeplikt. Som kristen kirke har vi en særlig forpliktelse overfor mennesker i nød og kriser. Derfor har Møre bispedømme også en beredskapsplan for slike situasjoner.

Møre bispedømme har utarbeidet en plan for kirkens rolle og innsats ved ulykker og katastrofer.  Planens målgruppe er prester, diakoner, proster, daglig ledere for fellesrådene og kirkeverger.

Møre bispedømmes beredskapsplan ved ulykker og katastrofer

Den offentlige redningstjenesten er organisert som et samvirke mellom en rekke offentlige etater og frivillige organisasjoner som er egnet til innsats for å redde liv. I Politiets beredskapssystem del 1 (PBS I) er Den norske kirke oppført som en slik samvirkeaktør.

Møre bispedømme har utarbeidet en plan for kirkens rolle og innsats ved ulykker og katastrofer.  Planens målgruppe er prester, diakoner, proster, daglig ledere for fellesrådene og kirkeverger.

Målsettingen med denne planen er:

• at kirkelig personell er beredt på og har kunnskap om sin plass og sine oppgaver i en katastrofesituasjon
  • at menighetene er forberedt på å møte ulike behov for oppfølging og omsorg

Møre bispedømmes beredskapsplan ved ulykker og katastrofer

Diakoni ● Sjelesorg  ● Sorg og krisearbeid  ● Skaparverket  ● Internasjonal rettferd  ●  Kriseberedskap