De hellige tre dager - pasjon og påske i Åssiden kirke

Fastetiden varer i 40 dager fra askeonsdag, minus søndagene, og den munner ut i de tre siste dagene før påskedag, nemlig skjærtorsdag, langfredag og påskeaften. Disse kalles etter gammel tradisjon De tre hellige dagene, på latin Triduum Sacrum.  Kirkemøtet i Den norske kirke har bestemt at disse tre dagene skal markeres på en særskilt måte i vår kirke, som en helhet med en indre teologisk og dramaturgisk sammenheng. Det vil vi også gjøre her i Åssiden menighet.

De hellige tre dager - pasjon og påske i Åssiden kirke

Du finner tidspunktene for gudstjenestene i menighetsbladet (s. 15) og her på websidene, i kalenderen, men vi vil her gi litt mer informasjon om hver dag, hvorfor og hvordan disse skal markeres. 

Skjærtorsdag 

Skjærtorsdag i den stille uke markerer feiringen av at Jesus innstiftet nattverden. Dette skjedde på kvelden, og vi vil derfor også ha vår skjærtorsdagsgudstjeneste på kvelden. 

Skjærtorsdagen handler om kjærlighet og fellesskap, Jesu kjærlighet til oss og det som springer ut av, og er konsekvensen av, at Jesus elsker oss: vår kjærlighet til hverandre. 

Den første skjærtorsdagen var i forbindelse med et måltid. Vi vil også ha et måltid i forkant av gudstjenesten, en kveldsmat, et agapemåltid, et felleskaps- og kjærlighetsmåltid. Brød og pålegg har blitt gitt av folk i vår menighet, og vi deler denne maten med hverandre, slik de første kristne også gjorde. 

Deretter vil vi feire gudstjeneste med innstiftelsen av nattverden som hovedtema. Det vil også arrangeres fotvasking (slik jo Jesus gjorde på denne kvelden i følge Johannesevangeliet). Av praktiske årsaker har vi spurt noen på forhånd om å være med på dette - og slik dramatisere det som Johannes evangeliet forteller, at Jesus før måltidet bøyde seg ned og vasket disiplenes føtter og sier: slik som Jeg har gjort mot dere skal dere gjøre mot hverandre, slik som jeg har elsket dere, skal dere også elske hverandre. 

Vår diakon Helle Myrset holder kveldens preken.

Gudstjenesten avsluttes med at vi følger Jesus ut i natten, til Getsemane, til arrestasjon og forhør. 

Langfredag 

Langfredagen er kanskje den tyngste og mest dramatiske dagen i den stille uken. Vi følger Jesus i de siste timene av hans liv, med forhør, spott, tortur og korsfestelse. Vi opplever forræderi og svik, og til sist Jesu ensomme død på korset, forlatt av Gud og mennesker. 

Gudstjenesten vil preges av stillhet og av Jesu lidelseshistorie, men vi vil også gi menigheten mulighet for å meditere og reflektere ved korset, som i prosesjon vil føres inn i kirken. Dessuten vil vi trekke fram i vår forbønn alle dem som i dag lider på grunn av andres svik og vold, dem som kjenner på angst og smerter og som kjemper med døden. 

Jesus døde, og hans kropp ble lagt i en klippegrav som tilhørte Josef fra Arimatea og en stor sten rulles foran inngangen til graven. Der slutter vår langfredagsgudstjeneste. 

Påskenatt 

Påsken ringes inn fra kl. 17 til 18.00 på påskeaften. Klokken 21.00 samles vi til påskenattsmesse, den første av sitt slag i Åssiden kirke. 

Messen starter utenfor kirken med tenning av påskelyset – Kristuslyset, som vil brenne hver søndag i påsketiden og hver gang vi feirer dåp ellers i året. 

Menigheten får tent sine lys, og vi går i prosesjon inn i en mørklagt kirke. 

Der blir vi tatt med i en vandring fra mørke til lys, fra død til liv, gjennom den store påskelovsangen og tekster fra bibelen helt fra begynnelsen hvor jorden lå øde og tom og Gud sa bli lys, og det ble lys. Vi følger også Israelfolket i deres befrielse fra slaveriet i Egypt og redningen gjennom havet. 

Så tennes alle lys i kirken og vi synger vår lovsang, vårt Gloria, for vår redning gjennom Jesu oppstandelse fra de døde.  

Ved denne påskenattsmessen blir vi også minnet om vår dåp, om vår redning gjennom vannet fra død til liv, ved Jesu død og oppstandelse. 

Nattverden feires og vi går syngende ut i påskenatten som vitner om Jesu seier over mørke og død. 

Påskedagen 

På første påskedag er det selvfølgelig høytidsgudstjeneste kl. 11 som vi alltid har. Da skal vi synge de glade påskesalmer, og feire Jesu oppstandelse sammen. I høytidsgudstjenesten blir det mye flott musikk.  

Velkommen til gudstjenestefeiring i Åssiden kirke påsken 2024. 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Åssiden menighet

Åssiden kirkes adresse er: Åkerveien 2, 3024 Drammen.

E-post: post.drammen@kirken.no. Telefon: 32989200  Telefon- og besøkstid: Man-Tor 10-15

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"