Julebudskapet i en vanskelig tid

Så blir det enda en jul i protest. Enda en jul der realitetene i verden sier noe helt annet enn julebudskapet. For julebudskapet kjenner vi: Gud er kommet til oss. Den gode, det gode er blitt menneske. Verdens ondskap overvinnes av den gode Gud. Lyset overvinner mørket. Håpet overskygger alt mismot og all bekymring. Men så er det ikke helt slik. Ikke i år heller.

Jullekrybbe. Foto: Nord-Hålogaland bispedømme
Biskopens juleandakt kan også leses her på samisk, og her på kvensk

Krigen i Ukraina herjer fortsatt. I Midtøsten har vi opplevd både terror og brutal krig denne høsten. Mange har mistet livene sine. Mange har mistet sine kjære. Livene fylles av fortvilelse og håpløshet.

Og om ikke det er nok. Klimaendringene har kommet til oss: været har blitt vesentlig mer urolig. Stadig oftere uvær, både hos oss og ellers i verden.  Vi unngikk det meste av uværet Hans, men vi så en del av de alvorlige konsekvensene. Mange opplever at økonomien er blitt svært vanskelig. Og som vanlig: det er de som har det vanskelig fra før som rammes hardest.

Profeten Jesaja sa, ca. 700 år før Jesu fødsel, at en gang skulle det skje, at en ung jente skulle føde en sønn, og hun skulle gi ham navnet «Immanuel» (Jes 7,14). Immanuel er hebraisk, og betyr «Gud med oss».  Ifølge evangelisten Matteus fortalte en engel dette til Josef, og lot ham forstå at barnet i Marias mage var av Den hellige ånd. «Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.» sa engelen (Matt 1,21).

Et guddommelig nærvær i en ond og vanskelig verden. Navnet på han som fødes er altså både Immanuel, som betyr Gud med oss, og Jesus som betyr frelse.

Budskapet om Guds nærvær og frelse trenges til alle tider. Når livet blir ekstra vanskelig for mange mennesker, kjennes dette behovet enda større.

Vi trenger noe fast og sikkert å holde oss til i en urolig verden. Vi trenger håp når mange ikke ser håp. Vi feirer jul på den mørkeste tida på året. Det er lettere å se lyset når det er mørkt rundt oss. Og vi trenger lyset.

Jeg unner alle som leser dette å komme til kirke og feire jul der. Høre juleevangeliet. Synge de gode og kjente julesangene, og ikke minst: be til Gud i en vanskelig tid. De som ikke kommer seg til kirke, må gjerne følge med på gudstjeneste i radio og TV.

Akk, kom jeg opp vil lukke mitt hjerte og mitt sinn

Og full av lengsel sukke: Kom, Jesus, dog herinn!

Det er ei fremmed bolig, du har den selv jo kjøpt,

Så skal du blive trolig her i mitt hjerte svøpt

(Norsk salmebok nr38, vers 7)

Jeg ønsker alle en velsignet juletid!
Olav Øygard
biskop

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"