Hvem gjør hva, hvor og hvordan?

Det skal ikke mye tekst til for engasjere, et par linjer og et godt bilde. Det å bruke bilder i artikler eller Facebook-innlegg kan forbedre engasjement og delinger, spesielt i sosiale medier. Vi ønsker å fremkalle følelser, fortelle en historie og formidle et budskap. Vi må, via kanalene nevnt nedenfor, få den frivillige til å se at det er et behov for nettopp han eller hun.

Foto: sasint, pixabay.com

Husk:

  1. Vær utadvent, åpen og inviterende
  2. Lokalt forankret og godt koordinert
  3. Spre informasjon, det blir aldri for mye
  4. Delta i lokalsammfunnet, vær synlig

 

Hvem gjør?

Stab: Noen må stå som ansvarlig

For hvem?

Målgruppe:

  • Hvem ønsker du å nå?
  • Hvorfor er det du har å fortelle relevant for målgruppen?
  • "Hva vil de høre og hva trenger de å vite?"

Hvorfor?

Synlighet og profilering er viktig å jobbe med. Profilering handler om å skape og opprettholde image og identitet. Dette krever en bevissthet fra dere som stab og menighet om hvordan dere ønsker å framstå. Hva slags profil dere har og hvilket inntrykk dere ønsker at omverdenen skal ha av dere.

Det handler om å skape seg en historie, og om å etterlate seg et ønsket inntrykk. Hva er din menighets profil? Sett gjerne opp punkter for å klargjøre for dere selv hvilke spesifikke oppgaver dere trenger frivillige til.

 

Hvor og hva kan vi dele - plattformer for profilering

Menigheten og kirkens lokaler

Plakater og flyere i våpenhus og på oppslagstavler, kunngjøringer, menighetsblad og i de konkrete arrangementene de potensielle frivillige deltar på.

Lokalsamfunnet

Butikker, aviser, lokalblad og oppslagstavler i boretslag.

Nettside

  • Nyhetsartikler, portrett av frivillige (alle typer frivillige, vis bredde)
  • Arrangementer som medarbeiderfester eller frivillighetsfeiring
  • "Stilling ledig"
  • "Dette gikk du glipp av" - nyhet
    • Vis hva som skjer, ikke bare hva som kommer. 
    • Senk terskelen for deltakelse ved og i etterkant vise de gode sidene ved arrangementer menigheten/frivillige er med på.

Facebook

85,5 % av nordmenn over 18 år har profil på Facebook. Mer om digitale kanaler på kirken.no.



(Kilde: Ipsos)

Når bør vi dele? Hvem når vi?

  • Post når målgruppen din våkner, slik at du når dem før dagens to do-liste får fokus.
  • Post når det er sannsynlig at de tar seg en pause/lunsj, f.eks kl. mellom 11-14.
  • Hvis målgruppen din befinner seg i Oslo eller andre steder der det er sannsynlig at de bruker offentlig kommunikasjon – post når de er på vei hjem fra jobb kl.16-17.
  • Post rundt kl. 19-21 når alle dagens gjøremål er unnagjort.

    (Kilde: Turbo kommunikasjon)

 

Hvordan
Kontakt via Facebook:

  • Menigheten bør ha en Facebook-side som er åpen, mens de frivillige har lukkede Facebook-grupper med ansvarlig administrator forankret i menighet/stab.
  • Både i Facebook-grupper og sider kan man planlegge innlegg. Dette gjør administrasjonen mye enklere og man kan sette av en bestemt tid hvor man legger inn innlegg for god tid fremover.

 

Facebook-side:

  • Menighetens liv skal postes her. Gjerne hva som kommer og hva som har skjedd. Ikke glem å vise hva som skjer.
  • Her deles stoff for at følgere skal lese, klikke og dele videre. Del gjerne fra nettsiden via Facebook for å trekke trafikk.
  • Terskelen for å sende en melding på Facebook er lav. Pass på at det er mulighet for å ta kontakt/sende melding på menighetens Facebook-side.
  • Husk samtykke til bilder hvor frivillige kan idenntifiseres.

 

Facebook-grupper:

  • Det kan være nyttig å ha en gruppe for hvert fagfelt. For eksempel: Babysang, Konfirmantledere, Konfirmanter, Gudstjeneste-team og lignende.
  • Ha også en generell gruppe som kan brukes som en oppslagstavle, «Vi mangler en kake til kirkekaffen» eller «Kan noen være tekstleser på søndag?».

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"