Madonna med barnet - Eggedal

I høst hadde vi en fin stabstur til Madonnastatuen i Eggedal.

Madonna med barnet - Eggedal

På Bjønnskortenatten 1020 moh. ved porten til Trillemarka skuer Madonnaen med barnet utover flotte fjellområder med Gaustadtoppen i vest og Norefjell i nord. Området ble i 1989 gitt bort til Sigdal kommune av Anne Margrethe Bugge. Hun hadde et ønske om at det skulle settes opp en Madonna i området. Bugge døde i 1995, men hennes ønske ble ikke glemt. 20. juni 2009 var granittskulpturen på plass. Billedhugger Turid Angell Engh har laget Madonnaen med barnet.

Det er laget et flott steinbord med steinstoler rett bak madonnastatuen. Der er det fint å spise nista.

Turen tar ca. 1. time hver vei. Stien er lagt med steinheller nesten hele veien.

Kjør fylkesvei 287 til Eggedal sentrum, gjennom sentrum og ta til venstre i første kryss. Her står det skilt til "Madonnaen ved Trillemarka". Følg vestbygdingsveien til neste skilt der det står "Madonna". Her er det bom, 50 kr. Herfra er det 7 km til parkeringsplassen. Stien starter her. Følg skilt.

Kontaktinformasjon for Tuft menighet

Kirkekontoret i Sandsvær