Publikumsinformasjon om smittevern

Her finner du oppdatert informasjon om hvilke smittevernregler som gjelder for gudstjenester og andre arrangementer i Kongsberg kirke.

Publikumsinformasjon om smittevern

Vi er glad for å kunne ønske velkommen til arrangementer i Kongsberg kirke. Det er imidlertid noen regler vi må overholde for at det skal være trygt for alle å delta, og for å forhindre eventuell smittespredning. Retningslinjene er felles for alle kirker og gitt fra nasjonale myndigheter slik at smittevernhensyn kan ivaretas.

Felles for alle arrangementer

• Er du syk eller har symptomer på luftveisinfeksjoner, kan du ikke delta.
  • Vi unngår håndhilsning og klemming.
  • Avstandskrav på minimum en meter for alle som ikke tilhører samme husstand.
  • Respekter anvisning om sitteplasser i kirken for å overholde avstandskravet. Maks 5. personer pr. benkerad.
  • Det er inntil videre satt et maksimumsantall på 50 personer i Kongsberg kirke. Dersom vi blir flere enn dette antallet må vi dessverre stenge for flere deltakere. Tjenestegjørende/medvirkende kommer i tillegg til maksantallet på 50.
  • Krav til hygiene – benytt hånddesinfiserende middel som er satt frem.
  • Det stilles krav til navneregistrering ved arrangement. Vi er forpliktet til å registrere alle for senere smittesporing dersom det kommer sykdomsutbrudd. Navnelistene benyttes kun dersom det blir sykdomsutbrudd, de oppbevares i safe og makuleres etter 14 dager.
  • Det vil ikke være lystenning eller nattverd i gudstjenestene inntil videre.
  • Ved allsang/salmesang er det krav til 2 meter mellom personer som ikke er i samme kohort.
  • Benker, stoler og felles berøringspunkter blir rengjort etter hvert arrangement.
  • Galleriene/losjene i Kongsberg kirke er stengt.
  • Vi oppfordrer til at takkoffer og evt. andre gaver gis på Vippsnummer 86068 eller kontonummer 2291.17.27025.

Spesielt for gudstjenester, dåp, vielser og kirkekaffe

• Tjenestegjørende har ekstra fokus på god håndhygiene og vasker hender før gudstjenesten begynner, samt vasker/spriter hender underveis i gudstjenesten.
  • Folkehelseinstituttet vurderer at det er lav risiko for indirekte smitte fra bøker. Kirkens salmebøker kan derfor brukes hvis de ikke deles, og det går mer enn ett døgn til de skal brukes på nytt.
  • Deltakere rundt døpefonten begrenses til den som skal døpes, foreldre og søsken, samt maks to faddere.
  • Ifølge Mattilsynet er det ikke påvist at koronaviruset smitter gjennom mat og drikke, kirkekaffe kan derfor gjennomføres så lenge smittevernreglene ivaretas. I Kongsberg kirke har vi servert kirkekaffe utendørs i sommerhalvåret, men har valgt å ikke gjennomføre kirkekaffe innendørs inntil videre.

Spesielt for vielser

• Kun brudepar og forlovere bør stå ved alteret sammen med presten.
  • Brudeparet leverer oppdaterte navneliste over gjester i kirken til forrettende prest umiddelbart etter vielsen. Listen oppbevares i 14 dager, før den makuleres.

Spesielt for åpen kirke og omvisninger

• Kongsberg kirke vil være åpen for besøkende i høst (se dager/tidspunkt i egne oppslag utenfor kirken og i kalenderen).
  • Vanlige enkeltbesøk ved åpne kirker er ikke definert som et arrangement. Publikum kan bevege seg fritt i kirken så lenge de generelle kravene til avstand og smittevern overholdes.
  • Det registreres ikke navn ved åpen kirke.
  • Deler av kirkerommet vil være avstengt under åpen kirke.
    Omvisninger må forhåndsbestilles.
  • Ved omvisninger skal reiseselskapet levere oppdaterte navnelister til omviser umiddelbart etter omvisningen. Listen oppbevares i 14 dager, før den makuleres.

Link til smittevernveileder for Den norske kirke