Fastelavnsboller

Blant tradisjoner som fortsatt lever her i landet finnes fastelavnsris og baking av fastelavnsboller. Festen før fasten avsluttes askeonsdag. Tradisjonelt er fastelavn siste festdag før fastetiden.

Fastelavnsboller

Her er en oppskrift på fastelavnsboller:

8-900 g hvetemel
1 egg (romtemperert)
5 dl melk (romtemperert)
125 g sukker
12 g salt
35 g gjær
115 g usaltet smør (romtemperert)
1 ts kardemomme

1 pisket egg til pensling.

Steketemperatur: 200 grader Celsius
Stekes i ca. 10-12 minutter, avhengig av størrelsen på bollene.

Slik gjør du: Ta egg, melk og smør ut av kjøleskapet i god tid for romtemperering. Del smøret opp i terninger.

Bland alt i en eltebolle, men hold igjen smøret og litt av melken. Kjør blandingen i eltemaskinen til den slipper bollen, og spe sakte med melken til alt er blandet inn og deigen er smidig og blank. Kjør eltemaskinen på middels hastighet i omtrent 5 minutter.

Bruk laveste hastighet på eltemaskinen når du blander inn smørterningene. Eltingen er ferdig når smøret er helt innblandet i deigen. Dekk over med et kjøkkenhåndkle, og hev ca. en time.

Del opp deigen i ca. 12-20 emner og stek bollene på midterste rille i 10-12 minutter, eller til det er en fin og gyllen stekeskorpe på undersiden av bollene.

Del de avkjølte bollene i to og ha pisket kremfløte og eventuelt syltetøy inni. Sikt melis over bollene.