Send ungdommer i menigheten på Ungdomstinget!

Fra 18. til 20.mars i år går Ungdomstinget i Nidaros Bispedømme av stabelen. Ungdomstinget har blitt arrangert hvert år siden 2003, med unntak av i 2020 på grunn av pandemien.  Ungdomsrådgiver i Nidaros Bispedømme, Christina Ludvigsen, forteller at Ungdomstinget er en viktig påvirkningsarena.

Send ungdommer i menigheten på Ungdomstinget!

- Ungdomsdemokratiet i kirken er en perle, en viktig og innflytelsesrik arena for ungdom i Nidaros Bispedømme, som ønsker å være med å påvirke hvordan kirken arbeider for og med ungdom. Flere av de ansatte i kirkene, både prester og andre i vigslede stillinger, har valgt denne yrkesveien på grunn av ungdomsdemokratiet i Den norske kirke.

Christina.jpg

Ung i Nidaros

På ungdomstinget velges medlemmer til ungdomsrådet i Nidaros Bispedømme, som har en rådgivende funksjon overfor Biskopen i Nidaros og Nidaros Bispedømmeråd. Alle menigheter i Nidaros Bispedømme kan sende sine ungdommer til ungdomstinget. To av deltakerne i alderen 16-30 år kan velges som delegater, og kan stille til valg til Ungdomsrådet. I tillegg kan kristne barne- og ungdomsorganisasjoner sende inntil to delegater. Alle andre deltakere blir regnet som observatører.

Medlemmene i Ungdomsrådet får god innsikt i arbeidet til bispedømmet, og får mulighet til å delta på ungdommens kirkemøte.

Følg Ungdomsrådet på Instagram: unginidaros

Valberg Slektsgård

Årets ungdomsting blir i år som i fjor arrangert ved Valberg Slektsgård på Frosta. Ungdomsrådgiver Christina forteller at de nå har åpnet og sendt ut påmeldingen.

Ungdomstinget 2021

- Vi oppfordrer alle menigheter til å sende ungdommer til ungdomstinget. Målet er at ungdomstinget skal bli en møteplass og et høydepunkt for ungdom i Nidaros Bispedømme.

Her kan du lære mer: Ungdomsdemokratiet i kirken

Ungdomstinget i Nidaros 2022: Påmelding her!

Hovedtema

I år er trosopplæring hovedtema på Ungdomstinget 2022 og Ungdommens kirkemøte i oktober. Bakteppet er rapporten fra Trosopplæringsutvalget i kirken, som ble overlevert leder i Kirkerådet 4.januar i år, og rapporten er nå sendt ut på høring. Utvalget har tatt utgangspunkt i NOU 2000:26 og Plan for trosopplæring (2009). Mandatet til Utvalget har vært å vurdere situasjonen for trosopplæringen i dag og gi anbefalinger for veien videre, både når det gjelder mål, innhold og organisering av kirkens trosopplæring.

- Vi stiller spørsmålet: hvorfor trenger vi trosopplæring i 2022? Det handler om å bevisstgjøre ungdommer i kirken. De skal lære om og vite hva de tror på, og siden den norske kirke nasjonalt reviderer trosopplæringsplanen er det viktig å høre meningene til ungdommene i Nidaros Bispedømme.