Ungdomstinget i Nidaros 2020 v.2

Ungdomsting lørdag 21. november er dessverre avlyst.

Ungdomstinget i Nidaros 2020 v.2

I dag 6. november 2020 har ledelsen i Nidaros bispedømme besluttet å avlyse arrangementet Ungdomstinget i Nidaros 2020 v.2

Begrunnelsen er Regjeringens nye anmodninger til befolkningen om smittevern, gjeldene fra 9. november. Smitteubredelsen i vårt bispedøme er også økende, og føre-var-prinsippet legges også til grunn for beslutningen.

Ungdomstinget i Nidaros er for deg mellom 16 - 30 år, som er medlem i Den norske kirke. Vanligvis kan bare to fra hver menighet i Nidaros delta på Ungdomstinget, men til dette arrangementet kan alle være med. Det er to hovedtema på Ungdomstinget i Nidaros 2020v.2:

.Hvordan skal kirken vår se ut om 10 år, i 2030? Bli med og si din mening, slik at kirken kan bli mer slik du vil ha den.

Det andre hovedtema er...

Mange opplever at klimaet i den offentlige debatten og i kommentarfelt på nett blir hardere og mer polarisert. Det kan virke som om grensen for hva som er lov å si og skrive om sine menings-motstandere er flyttet til et sted der alt er lov og reglene for debatten er ikke lenger like lett å få øye på. Hvis man sier ifra om det som oppleves ugreit, sårende eller rett og slett diskriminerende, kan man bli møtt med utsagn som: «Ja men jeg har lov til å si det jeg mener, vi har jo ytringsfrihet i dette landet», «du må tåle at jeg sier ting du ikke liker», «alle er så krenkbare i dag».

Vi starter med en panelsamtale, ledet av Solveig Hareide. Deretter fortsetter samtalen i grupper, før vi samles i plenum til slutt.

Dagen avsluttes med en ungdomsgudstjeneste i flotte Stjørdal kirke, som ligger inne i kulturhuset (Kimen) på Stjørdal.

Påmeldingsfristen er søndag 15. november.