UNGDOMSTINGET I NIDAROS 2019

Ungdomsrådet arrangerte 8.-10. mars 2019, det 17. ungdomsting i Nidaros.

UNGDOMSTINGET I NIDAROS 2019

Ungdomstinget i Nidaros 2019 samlet 42 ungdommer (i alderen 16-30 år) fra 26 menigheter og en organisasjon deltok. Av disse hadde 40 delegatstatus med stemmerett. I tillegg deltok 9 observatører.

Vi vil ikke sove
Årets hovedtema satte fokus på klimaendringene og hvordan vi skal forholde oss til dette, både globalt og i den enkelts lokalmiljø. Håvard Skjerdal fra KFUK-KFUM Global holdt hovedforedraget. I løpet av Ungdomstinget lagde delegatene et vedtak med tittelen Vi vil ikke sove. Her kommer UT 2019 med mange utfordringer til seg selv, menigheter, politikere og ikke minst Den norske kirke. Vedtaker ligger som vedlegg til protokollen fra UT 2019 (se nedenfor).

Fokussak til Ungdommens kirkemøte (UKM)
Ungdommens kirkemøte 2018 valgte saken Rekruttering til kirkelige stillinger, som fokusssak til UKM 2019. Behandling av saken og samtalene i plenum avslørte at mange av delegatene ikke kjente til de mange jobbmulighetene i kirken.

Klimapilegrimsvandring
Transporten fra konferansestedet og til gudstjenestestedet søndag formiddag, ble gjennomført som en klimapilegrimsvandring. Klimapilegrimsvandring innebærer at skrittene som vandringen utløser, rapporteres inn, og fungerer som en underskriftskampanje til støtte for flere tiltak for å redusere klimautslipp (se lenke nedenfor).

Valg til Ungdomsrådet
Søndagens valg til de tre faste plassene i Ungdomsrådet (for to år), gav følgende resultat: Ida Malene Berg (Berg), Marius Nikolai Rise-Hoem (Heimdal) og Sofie M. Hopshaug Bakke (Kolvereid). Varamedlemmer for ett år ble Oskar Gjevik (Stjørdal), Johanne P. llevset (Byåsen) og Bjørg Elisa Leithe Hugdal (Fosnes).