Kyndelsmesse - Til ditt hus med takkesang

2. februar er Kyndelsmesse. Dagen kalles også Maria renselsesfest.

Bilde av et godt bevart antemensale fra første halvpart av 1300-tallet, som en kan se i Tresfjord kyrkje. Sentralfeltet viser Maria med Jesusbarnet, med engler med røkelseskar over. Foto: Martinus Løvik

Lukasevangeliet forteller at Maria Jesu mor overholdt Moselovens bestemmelser om barselskoner og renselse. Dette dannet grunnlaget for en praksis i oldkirken med at barselkvinnen kom til kirken når blødningene etter fødselen, også kalt renselse, var over.

Dette ble til Kyndelsmesse 2. februar; en katolsk og ortodoks festdag som blir feiret til minne om Marias renselse og fremstillingen av Jesus i tempelet. I middelalderen ble dagen kalt Purificatio Mariæ (Marias renselse) og var en av jomfru Marias viktigste festdager.

Etter reformasjonen var det viktig å luke bort alt som var katolsk.  Når det gjaldt innledelse av barselkoner vendte man seg særlig mot bruken av lys og vievann, og mot at kvinnene ble stemplet som urene.  Det viser at man på tross av utsagnene om at skikken var en takksigelse, har oppfattet den som en renselse.  Martin Luther gikk imot at kvinnen var uren etter en fødsel.

Samme klare hensikt har også den første evangeliske biskop over Sjælland, Peder Palladius: kjære søster!  Kom nå inn igjen etter at du har født ditt barn, til denne prekestol, til font og alter og gjør alle de gjerninger som sømmer seg en kristen kvinne å gjøre her innenfor denne kirkedøren!  Vår Herre Jesus sende sin nåde over deg, over din mann og dine barn og alt det du har kjært til evig tid!  Amen.

Senere ble festens betegnelse endret til «Herrens fremstilling i tempelet», da man ønsket å fremheve at kyndelsmesse var en fest for Kristus. På latin er dagen også kjent som missa candelarum, «lysmesse».

Det norske navnet Kyndelsmesse kommer av det norrøne ordet kyndill som betyr fakkel, lys. Dagen var helligdag i Norge helt frem til 1771; den ble avskaffet ved helligdagsreduksjonen året før.
(Kilde: Fortidsminneforeningen/Store Norske Leksikon)

Biskop Ingeborg Midttømme har skrevet om Mødres kirkegang som liturgisk skikk og folkelig ordning knyttet til en oppgave innen liturgisk videreutdanning. Som soknprest i Sørfold i Nordland møtte hun rester av den gamle skikken med Mødres kirkegang knyttet til Kyndelsmesse.

I Landstads salmebok var en salme knyttet til Kyndelsmesse "Til ditt hus med takkesang":

Til ditt hus med takkesang
Kommer jeg, min Gud, tilbake
Holder glad min kirkegang,
Du i nåde mot mig tage!
Hellige min sjel og ånd,
Du som har mitt liv i hånd.