- Bærer korset på skuldrene og i hjertet

Midt i motstand og en presset hverdag for kristne i Egypt tegner norgesvennen biskop Thomas kjærlighetens sirkel: – Vi lever i store prøvelser, men opplever kjærlighet, glede og enhet i Kristus, sier den egyptiske kirkelederen.

Den egyptiske kirkelederen biskop Thomas var nylig på norgesbesøk i forbindelse lanseringen av en ny bok om ham: "I kjærlighetens sirkel", ført i pennen av Eyvind Skeie. Biskop Ingeborg Midttømme overrakte en hilsen fra Møre til biskop Thomas, som har besøkt vårt bispedømme flere ganger.

I en videohilsen til trossøsken i Møre snakker biskop Thomas om å bære korset: – I Egypt bærer vi korset både på skuldrene og i hjertet. Vi lider, men korset i hjertet gir oss glede, medfølelse, kjærlighet, tilgivelse og fred - og denne vissheten deler alle kristne, hvor de enn er, sier biskopen. – Vi er alle en del av Kristi kropp - og når én del av kroppen lider, lider hele kroppen, sier biskopen. Han oppfordrer norske kristne om å be for Egypt.

Trosfrihet og sosial rettferdighet

Egypts kristne befolkning har de senere årene blitt utsatt for mye vold fra ekstreme grupper, med drap, bomber og skyting. Midt i denne situasjonen står biskop Thomas og hans medarbeidere, som ønsker å bygge noe positivt i denne svært krevende situasjonen.

I ørkenen mellom Alexandria og Kairo ligger kurs- og utviklingssenteret Anastasia, som biskop Thomas har bygget opp og driver. Her får koptisk ungdom opplæring i kristen tro og praktisk hjelp til å klare seg i samfunnet.

I Norges støttes biskop Thomas virksomhet av Stefanusalliansen, og i 2005 mottok han Stefanusprisen. I 2012 var han en av mottakerne av Bjørnsonprisen for fredsengasjement og dialog mellom religioner og menneskegrupper i det krigsherjede Midtøsten. Den egyptiske kirkelederen var også nylig på norgesbesøk i forbindelse lanseringen av en ny bok om ham: "I kjærlighetens sirkel", ført i pennen av Eyvind Skeie, som har kjent biskop Thomas en årrekke.

UREDD: Biskop Thomas er koptisk-ortodoks biskop i bispedømmet El-Qussia i Øvre Egypt. Han er en uredd talsmann for tros- og livssynsfrihet og sosial rettferdighet.

– Viktig kontakt

– Kontakten mellom Egypts kristne og trossøsken i Norge er viktig begge veger, sier biskop Ingeborg Midttømme: – Våre trossøsken i Egypt trenger å vite at vi ber for dem og støtter dem. Samtidig blir vi velsignet av å erfare deres sterke tro og av å se hvordan Kristi kjærlighet forandrer mennesker.

Biskop Midttømme minner om at kommende søndag 12. november er «de forfulgtes søndag» og at dette gjerne kan markeres i gudstjenesten og i andre kristne samlinger. 2. søndag i advent er menneskerettighetsdagen. Disse tema kan også markeres på andre datoer dersom det passer bedre for menigheten. En annen aktuell dag for å markere forfølgelse og menneskerettigheter er 2. juledag; Stefanusdagen.

Hjelpestoff til å markere dagene finnes på stefanus.no