Søndagstanker 29. oktober 2023

Søndagstanker Søndag 29. oktober 2023 Bots og bønnedag Tekst: Luk 13,22-30

Søndagstanker
Søndag 29. oktober 2023
Bots og bønnedag

Tekst: Luk 13,22-30 

 

 

Velkommen til gjestebud!

 

Når jeg leser søndagens bibeltekst om gjestebudet i Guds rike, ser jeg for meg glimt fra en filmdramatisering over H. C. Andersens fortelling om «Piken med svovelstikkene»: En liten fattig jente som fryser i vinterkulda – det eneste hun har å varme seg på er noen fyrstikker. Tett ved der hun sitter ute i kulda, er en familie samlet inne til fest, men det som griper meg aller mest, er smerten den lille jenta utstråler da hun ser hvor fint de andre har det, mens hun selv er utenfor.

«Kjemp for å komme inn gjennom den trange døren», sa Jesus, da en mann spurte ham om det er få som blir frelst. Uten å egentlig svare på mannens spørsmål forteller Jesus om Guds gjestebud, hvor mange får oppleve å sitte til bords i Guds rike. Andre mistet muligheten. At vi må kjempe for å komme inn, betyr ikke at det er et begrenset antall plasser i Guds rike. Det er åpent for alle, men vi kan velge å være utenfor. Ifølge Jesus hjelper det heller ikke å være etterpåklok og vise til et kjennskap til Gud.

            På søndag står bot og bønn i sentrum under menighetens gudstjeneste. Vi forbinder gjerne bot med noe vi får når vi har gjort noe galt, f.eks. parkerings- eller fartsbot. Bot i møte med Gud handler også om å gjøre opp for seg ved å erkjenne at vi trenger Guds tilgivelse og nåde og justere vår livsvei i tråd med Guds vilje. Dette kan ofte oppleves som en kamp vi må kjempe. Den viktigste kampen har likevel Jesus kjempet for oss, og ved hans nåde er vi alle velkommen til Guds gjestebud.

 

Unni Sveistrup

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"