Kantor Eivind Berg spiller musikk av Hovland, Olssohn, Buxtehude, Bach og Franck på kirkens store romantiske orgel fra 1894.
Egil Hovland (1924-2013)
Missa vigilate, op. 67
De profundis
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Passacaglia d-Moll, BuxWV 161
Otto Olsson (1879-1964)
Preludium og fuge i diss-moll
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
O Mensch, bewein dein Sünde groß, BWV 622
César Franck (1822-1890)
Koral i h-moll
Pièce héroïque
Hovlands korte stykke bygger på salme 130, «Fra dypet roper jeg til deg, Herre. Herre, hør min røst! Vend øret til mitt rop om nåde.» Salmen har en fremtidsvisjon, der Jesus gjennom hans død og oppstandelse skal «løse Israel ut fra alle deres synder.» Hovland har her kontrastert det dype med det høye, som kan være et bilde på oss mennesker overfor Gud.
I passacagliaen hører vi formens kunst i Buxtehudes komposisjon.
Olssons preludium og fuge er komponert i en tonart med uvanlig mange kryss. Det har en tydelig form og er dramatisk. Fugen er en dobbeltfuge, med to kontrasterende temaer. Den bygger seg opp på slutten mot den dystre og dramatiske slutten.
Teksten til Bachs koral er en refleksjon over vår frelse gjennom Jesu død og oppstandelse. Melodien er veldig ornamentert i høyre hånd, og har en inderlig karakter.
Cesar Franck komponerte denne koralen mot slutten av sitt liv. Han mente selv at den er som Bachs koraler, men likevel annerledes. Stykket er inspirert av et annet av Bachs verker, nemlig hans passacaglia i c-moll. Den har flere dramatiske utbrudd, men ender i svakeste pianissimo.
Pièce hëroique er et symfonisk stykke, skrevet til orgelet i konsertsalen i Trocadero i Paris. Det heroiske får man virkelig høre på slutten av komposisjonen, da nært opptil alle orgelets register brukes.