Kantor Eivind Berg (26) lar fingrene fare over tangentene på det mektige kirkeorgelet i Johanneskirken.
- Orgelet er en av grunnene til at jeg ønsket meg til Johanneskirken. Det er et fantastisk instrument, orgelet er som et helt orkester, med 44 register, sier Berg entusiastisk. Han forteller om fargene i orgelet, og alle mulighetene som finnes i instrumentet, men mest av alt er han opptatt av hvordan musikken kan være med på å styrke ordet i gudstjenestene.
- Rikdommen av poesien i salmene, blandet med musikken er noe helt spesielt. Det er ikke mange steder folk møtes og synger sammen, men det fungerer i kirken, sier han og forteller at han gjerne kan øve mange timer for å være forberedt til hver gudstjeneste.
- Det å spille godt liturgisk orgelspill er nært opptil mitt ideal for hva jeg vil holde på med, forteller Berg.
- Orgelet er en av grunnene til at jeg ønsket meg til Johanneskirken. Det er et fantastisk instrument, orgelet er som et helt orkester, med 44 register, sier Berg entusiastisk. Han forteller om fargene i orgelet, og alle mulighetene som finnes i instrumentet, men mest av alt er han opptatt av hvordan musikken kan være med på å styrke ordet i gudstjenestene.
- Rikdommen av poesien i salmene, blandet med musikken er noe helt spesielt. Det er ikke mange steder folk møtes og synger sammen, men det fungerer i kirken, sier han og forteller at han gjerne kan øve mange timer for å være forberedt til hver gudstjeneste.
- Det å spille godt liturgisk orgelspill er nært opptil mitt ideal for hva jeg vil holde på med, forteller Berg.
Unikt fagmiljø
Det er bare kort tid siden han gikk inn i stillingen som kantor i byens største kirke og det er mye nytt å bli kjent med.
- Det har vært mange inntrykk og nye mennesker, forteller Berg om sin første tid i menigheten.
- Det er et godt og viktig kirkemusikkmiljø her i Bergen. Det store fagmiljøet med fem kantorer er helt unikt. Det gir rom for mange muligheter, sier Berg og forteller at han har mange tanker om
hvordan han kan være med å løfte kirkemusikken:
- Men min viktigste oppgave er å forvalte alt det gode som allerede er her; orgelet, koret (Sankta Sunniva kammerkor) og klokkespillet, sier han.
Det er bare kort tid siden han gikk inn i stillingen som kantor i byens største kirke og det er mye nytt å bli kjent med.
- Det har vært mange inntrykk og nye mennesker, forteller Berg om sin første tid i menigheten.
- Det er et godt og viktig kirkemusikkmiljø her i Bergen. Det store fagmiljøet med fem kantorer er helt unikt. Det gir rom for mange muligheter, sier Berg og forteller at han har mange tanker om
hvordan han kan være med å løfte kirkemusikken:
- Men min viktigste oppgave er å forvalte alt det gode som allerede er her; orgelet, koret (Sankta Sunniva kammerkor) og klokkespillet, sier han.
Visjonær
Allerede som liten gutt visste Eivind Berg at han ville bli kantor. Han var aktiv i det lokale kormiljøet på Jessheim, og startet å spille piano på kulturskolen da han var ni år.
- Organisten i kirken vår lot meg få prøve orgelet, og jeg tok timer i orgelspill i Furuset kirke, forteller han. Berg har også stor
interesse for korarbeid, blant annet har han vært med i Oslo
domkirkes guttekor og styremedlem i landsstyret for Ung
Kirkesang. Dette er også gode erfaringer å ta med seg inn i
stillingen som kantor.
- Johanneskirken har et fantastisk kor i Sankta Sunniva kammerkor, og jeg gleder meg til å være med å løfte det frem, sier Berg.
Allerede som liten gutt visste Eivind Berg at han ville bli kantor. Han var aktiv i det lokale kormiljøet på Jessheim, og startet å spille piano på kulturskolen da han var ni år.
- Organisten i kirken vår lot meg få prøve orgelet, og jeg tok timer i orgelspill i Furuset kirke, forteller han. Berg har også stor
interesse for korarbeid, blant annet har han vært med i Oslo
domkirkes guttekor og styremedlem i landsstyret for Ung
Kirkesang. Dette er også gode erfaringer å ta med seg inn i
stillingen som kantor.
- Johanneskirken har et fantastisk kor i Sankta Sunniva kammerkor, og jeg gleder meg til å være med å løfte det frem, sier Berg.
Lang erfaring
I 2011 startet han sin kirkemusikkutdanning på Musikkhøyskolen i Oslo.
- Kirkemusikk er nesten som et allment musikkstudium, det gjør deg forberedt på mye, sier han. I 2014 dro han til Wien på
utveksling under studiet, og endte opp med å bli værende i musikkbyen i fire år. Her tok han master i utøvende orgel og i kirkemusikk og opparbeidet seg viktig erfaring som organist i byens Dominikanerkirke. Sommeren 2018 reiste han tilbake til Norge og jobbet som kirkemusiker i Hegra menighet i Stjørdal kommune,
før han kom til Bergen 1. januar 2019. 24. februar ble Berg vigslet til kantor i kirken på høyden, i en gudstjeneste som er et godt eksempel på det gode samarbeidet mellom frivillige, kantorer og prester i menigheten.
- Kirkemusikk handler om å skape noe som er større enn seg selv, det er å skape noe på lag med andre, sier Berg.
I 2011 startet han sin kirkemusikkutdanning på Musikkhøyskolen i Oslo.
- Kirkemusikk er nesten som et allment musikkstudium, det gjør deg forberedt på mye, sier han. I 2014 dro han til Wien på
utveksling under studiet, og endte opp med å bli værende i musikkbyen i fire år. Her tok han master i utøvende orgel og i kirkemusikk og opparbeidet seg viktig erfaring som organist i byens Dominikanerkirke. Sommeren 2018 reiste han tilbake til Norge og jobbet som kirkemusiker i Hegra menighet i Stjørdal kommune,
før han kom til Bergen 1. januar 2019. 24. februar ble Berg vigslet til kantor i kirken på høyden, i en gudstjeneste som er et godt eksempel på det gode samarbeidet mellom frivillige, kantorer og prester i menigheten.
- Kirkemusikk handler om å skape noe som er større enn seg selv, det er å skape noe på lag med andre, sier Berg.