Om Jesus som lys i mørket...

Det er vår. Vi opplever livet spirer fram - en tid full av forventninger. Men samtidig er der mye som kan ta forventningene fra oss - noe vi alle kan kjenne sterkt på i en tid hvor et virus truer..

Om Jesus som lys i mørket...

Evangeliet etter Johannes, kapittel 12:

44 Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg. 45 Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg. 46 Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. 

 

Skrevet av pensjonert sokneprest Bjarte Holme:

Det er vår. Vi opplever livet spirer fram - en tid full av forventninger. Men samtidig er der mye som
kan ta forventningene fra oss - noe vi alle kan kjenne sterkt på i en tid hvor et virus truer
forventningene - livets muligheter - vår fremtid. Så i stedet for de lyse og gode tankene, kan vi av
mange grunner kjenne på de mørke og tunge. Et ord sier: «Det er bedre å tenne et lys i mørket enn å
forbanne mørket,»

Og sannelig er der mange som tenner lys i ord og handling i denne koronatiden. Bl.a. barna med sine
tegninger av regnbuen som henger i mange vinduer med teksten: «Alt blir bra» - håps tegninger og
håps ord, og vi håper inderlig det vil skje.

I livet oppstår likevel situasjoner hvor håpet synes borte, og mørket gjør det umulig å se noe lys. Og
hva da? Et ord av Jesus er nettopp lest: "Jeg er kommet som et lys til verden for at ingen som tror på
meg skal bli i mørket.» Ordet lyder fremdeles tross sine 2000 år. Men et nakent kors og en tom grav
er de to historiske tegnene som gir grunn for ordets holdbarhet - de to tegnene Jesu nakne kors og
Jesu tomme grav - guds seierstegn i vår verden.

Det nakne korset og den tomme graven gir grunn for budskapet om en virkelighet nær deg og meg
som tenner lys i mørket - et lys som kan og vil vise vei gjennom mørket - også i mørket koronaviruset
skaper - også en vei gjennom dødens mørke til lyset på den andre siden.

Jeg vet om et bilde av en dverg som går bortover en vei med et mål helt i det fjerne. Under bildet
står: «God hasn`t finished me yet» - Gud er ikke ferdig med meg enda. Heller ikke når vi dør er Gud
ferdig med oss enda. I en dansk salme har jeg fått høre det står: «Natten er ny, morgen på vei.»
Takket være Jesu nakne kors og Jesu tomme grav, er der grunn til å tegne regnbuer og skrive: «Alt
blir bra.» Takket være Jesus er der grunn til håp som ingen makt og ingen hendelse kan ta bort. Gud
gi oss å ta det håpet til oss. Fortsatt god påsketid!»

Her kan du høre en av Bjarte Holme sine favorittsalmer, "Jesus, du har bragt Guds rike nær i ord og sakrament": https://tv.nrk.no/serie/salmeboka-minutt-for-minutt/sesong/1/episode/14/avspiller

Her er lenke til andaktene som sendes fra Nykirken (mandag-lørdag): 

https://kirken.no/nn-NO/bispedommer/bjorgvin-bispedome/forsideoppslag/dagleg%20bon/

Photo by Dewang Gupta on Unsplash

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"