Ukens andakt uke 48

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt uke 48

Ukens andakt uke 48 2020

Vi nærmer oss adventstiden hvor vi skal forberede oss på Jesus sin fødsel.

Jesus kom til verden som et lite menneskebarn, akkurat som alle oss andre som er kommet til denne verden som små menneskebarn. Men det lille barnet i Betlehem var i tillegg også en helt annen.

Det lille barn i Betlehem

Han var en konge stor,

Som kom fra himlenes høye slott

Ned til vår arme jord.

Første gang kom han som et barn, ble født i en stall en vinternatt i Jødeland. Det var ikke rare greiene. Selv i disse trange og vanskelige vilkår hadde han med seg håp og drømmer til oss mennesker. Håp og drømmer om at vi skal finne Jesus som vår frelser.

Det å finne Jesus handler om å få kontakt med ham. Når vi har fått kontakt med noen, så er det som om det finnes et eget festepunkt mellom oss. Dåpen er et slikt festepunkt, vi får del i et håp der det å vente på Jesus blir en livsstil.

Dåpen er det første skritt på frelsens vei. Frelsen fullføres den dag Jesus kommer tilbake. Dåpen er inngangsporten til den kristne menighet, hvor vi er mennesker som tror sammen. Det er mye lettere å tro sammen med andre enn å tro helt alene. I dette ligger en oppfordring om å ta vare på alle døpte i våre forbønner, i hverdagen og i menigheten.

Jesus er Guds egen Sønn, han er sendt «ned til vår arme jord» for å rydde opp, for å skape rettferdighet og fred, og vennskap med Gud, - ja, fordi han vil gjøre mennesker til Guds barn i stedet for Guds fiender, - derfor er det stor grunn til at denne spesielle fødselen i Betlehem blir feiret av to milliarder mennesker i alle verdens land.

Det gjelder å holde fast ved Jesu ord: "Du har liten kraft," sa Jesus til menigheten i Filadelfia (3,8), "men du har holdt fast ved mine ord." Måtte det bli en lidenskap for oss å holde fast ved Jesu ord, dess mindre vår egen kraft er! Det handler om å svare på Jesu kall "Følg meg!"

 

Les: Filipperbrevet kapitel 3 vers 8

Syng gjerne: No 2 (den nye salmeboken) Folkefrelser til oss kom

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"