Andakt uke 4/2019

Andakten er skrevet av Jørgen Grimelid

Andakt uke 4/2019

Ukens andakt uke 4 / 2019

 

Utgangspunktet for denne andakten er fortellingen om en mann som var født blind. Dette kan vi lese hos evangelisten Johannes i 9 kapitel versene 1 – 7, og videre i versene 35 - 38

Det kan virke som helt utenkelig. Jesus lot den blinde få synet tilbake. Jesus gjorde og gjør undergjerninger for at mennesker skal forstå hvem han er.

Den blinde mannen hadde fulgte Jesus opp til Jerusalem. I Jerusalem skulle Jesus møte den rendyrkede maktviljen, den karakterløse verdsligheten og den feilrettede religiøse iver. Det var disse tre maktene samlet sett som naglet Jesus til korset og oppstandelsen og Åndens komme mulig. Det interessante er at den blinde mannen kaller Jesus for Davids sønn og at han får lov til å gjøre det. Dette er et synlig eksempel på hvordan Den Hellige Ånd virker, slik at omgivelsene og vi i dag skal kunne forstå hvem Jesus er.

Den blinde ber Jesus om å forbarme seg over ham. I dette ligger et nødrop. Jesus stopper opp og spør den blinde hva han kan gjøre for ham. Svaret kommer raskt fra den blinde om at han må få synet igjen. Jesus lar den blinde få synet igjen.

Det som skjer er at den blinde ser Jesus og Jesus lar seg bli sett. På mange måter kan vi si at Jesus åpenbarer seg for folket. En åpenbaring som innebærer at folket kan se Jesus som sin frelser. For det er det han er.

Gud har gitt oss alle et navn å rope på når vi er i nød. Vi kan også rope på Jesus når vi er fortvilet. Det vi må huske er at Gud hører de samme ropene som Jesus hører. Gud har lovet å lytte til oss og svare oss. Men Gud vil svare når han vil og på den måten han vil.

Jesus kan hjelpe oss om vi ser eller er blinde, hører eller er døve, enten vi er redde inne i oss eller er trygge inne i oss.

Mange hundre år etter den blinde sitt rop ble hans rop omformet til en bønn, som ble kalt Jesusbønnen og lød slik: «Jesus Kristus Guds sønn miskunn deg over meg» mange har erfart at denne bønnen skapte hvile mitt i dagliglivets gjøremål. Det handler om å be. Denne bønnen kan også du be.

Les gjerne: Johannes evangelium det 9 kapitel versene 1 – 7, og videre i versene 35 – 38

Syng gjerne: No 96 (nye salmeboken) Å, Jesus la meg loset sjå

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"