1. søndag i advent

Andakt til 29. november, 1. søndag i advent, ved menighetspedagog Heidi Husevåg.

1. søndag i advent

Bilde: Light and Truth, maleri av Simon Dewey, © Simon Dewey, nedlastet fra Altus Fine Art.

Adventssang:

(mel: Jeg folder mine hender små)
Nå tenner vi det første lys,
alene må det stå.
Vi venter på det lille barn,
som i en krybbe lå.

Tenk, nå er det 1.søndag i advent! Det er på tide å finne fram lilla lys og kanskje servietter.

Ordet «advent» betyr egentlig 'Herrens komme'. Gud kom til oss som et barn, og etter hvert ble han en spesiell mann. De som levde nær Jesus undret seg flere ganger: hvem er han?

Jesus i synagogen

Prekentekst: Lukas 4,16–22:

Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen, slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet:
Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
og rope ut et nådens år fra Herren.
Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til synagogetjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.» Alle roste ham og undret seg over nådeordene som kom fra hans munn. «Er ikke dette Josefs sønn?» spurte de.

Jesus var jøde og gikk i synagogen på lørdag. Når det var helligdag pleide han å gå til synagogen for å høre Guds Ord bli lest høyt. Vi leser at Jesus var uenig med mange av prestene og de skriftlærde. Men han gikk allikevel til synagogen eller det vi ville kalle kirken. Det synes jeg er litt rart, for han var jo mye klokere enn de han møtte der (og alle andre steder). Folk vet ennå ikke hvem han er, men stadig flere legger merke til ham og undrer seg.

Dette er helt i begynnelsen av Jesu offentlige virke. Noen uker tidligere ble han døpt av Johannes i Jordan. Etter det var Jesus 40 dager i ørkenen og ble fristet av djevelen. Deretter vender han hjem til Nasaret, byen han vokste opp i. Når lørdagen kommer, går han av gammel vane i synagogen for å høre Guds Ord bli lest høyt. For meg er dette et eksempel på at Jesus var tilstede der mennesker søker Gud. Det tror jeg at han er nå også. Det er godt å komme sammen med andre kristne, selv om en har ulike teologiske overbevisninger.

Et nådens år

Mens folk da og nå er mest opptatt av hverdagen, løfter Jesus det opp på et annet nivå. Vi tenker på fysiske utfordringer, Jesus prøver å kaste et annet lys over Skriften. Han snakket i sin forkynnelse om at vi mennesker er fattige i ånden og bundet pga at vi er syndere og ikke som Gud.

Folket både på profeten Jesajas og Jesu tid var vant med uår, år med konflikter og krig. Jødefolket ba Gud om nåde, både for sine personlige synder, men også for nok mat og fred fra nabofolkene. Det kan vi også gjøre. Nå er hverdagen vår og verden preget av et virus og en pandemi. La oss sammen be for hverandre og at de som har lederverv får visdom. Det er godt å tro at Gud hører bønn og fortsatt er oss nær. La oss be i Jesu navn om det som ligger oss på hjerte.

God helg ønsker jeg dere alle.
Menighetspedagog Heidi Husevåg.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"