Bots- og bønnedag

Andakt til 25. oktober 2020, Bots- og bønnedag og 21. søndag i treenighetstiden, ved menighetspedagog Heidi Husevåg.

Bots- og bønnedag

Dagens tekst virker veldig streng, så jeg vil minne oss om noen andre sentrale tekster først. Frelse fra syndene våre er ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til. Man blir ikke frelst fordi man er jøde eller fordi en er veldig snill. Det er Gud selv som har grepet inn og har gitt oss en frelser i Jesus.

Johannes-evangeliet kapittel 3,16 leser vi: For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Det er også viktig å minne om det som står i 1 Johannes' brev 1,9: Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.

Den trange døren

Dagens tekst er Lukas 13,22–30:

På sin vandring mot Jerusalem dro han gjennom byer og landsbyer og lærte.
En sa da til ham: «Herre, er det få som blir frelst?» Men han sa til dem: «Strid for å komme inn gjennom den trange døren! For mange, sier jeg dere, skal søke å komme inn og ikke være i stand til det. Når husbonden først har reist seg og stengt døren, begynner dere å stå utenfor og banke på døren og si: Herre, lukk opp for oss! Og han skal svare og si til dere: Jeg vet ikke hvor dere er fra. Da begynner dere å si: Vi åt og drakk for øynene dine, og du lærte på gatene våre. Men han skal svare: Jeg sier dere: Jeg vet ikke hvor dere er fra. Gå bort fra meg, alle dere som gjorde urett. Dere skal gråte og skjære tenner når dere får se Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv er kastet utenfor. Og de skal komme fra øst og vest og fra nord og sør og sitte til bords i Guds rike. Og se, noen av de siste skal bli de første, og noen av de første skal bli de siste!»

Jesus er på vandring mellom landsbyene i Galilea på vei til Jerusalem. Han er midt i dagens Israel og Palestina. Mange jøder var opptatt av at de var utvalgt av Gud. Lukas var ikke jøde, og dette med jøde eller ikke var mange av dem opptatt av. Det er trolig en jødisk mann som spør hva som skal til for å bli frelst. Jesu svar inneholder ikke en spesiell garanti for jøder.

«Når dere blir stående utenfor og banker på og sier: ‘Herre, lukk opp for oss’, da skal han svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra.’ Da vil dere si: ‘Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.’ Men han skal svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett!’»

Mannen får beskjed om at han må kjempe hardt for frelsen, for mange av de Jesus har vandret rundt på gatene til og spist med kommer ikke inn i Guds rike. Altså: mange av jødene har vendt seg bort, mens andre folk, fra hele verden, skal sitte til bords med Herren. Jeg oppfatter at å «sitte til bords» betyr å ha fellesskap med Gud.

Å leve i Guds kjærlige lys

Jesus snakker i sin forkynnelse om Guds rike som noe som er midt i blant oss her og nå. Dagens tekst handler for meg om hvordan vi lever våre liv hver dag. Og den forteller oss at vi stadig må kjempe for å leve i Guds kjærlige lys.

Jeg tenker at det er mange grunner til at livene våre blir som de blir, og vi skal være sene med å dømme andre for deres valg. Jesus snakket med og var nær alle. Det overrasket og irriterte flere. Jesus oppsøkte og ville også være venn med utstøtte, syke, lovbrytere, barn m.m. Det var mennesker i mange ulike livssituasjoner. Mange av dem hadde liten eller ingen makt i samfunnet. De fikk også være nær Jesus og være hans venner.

Jeg synes det er stort at jeg og vi alle kan be til Far i himmelen og tro at han hører oss.

Dette er en dag til ettertanke, men også en bønnedag. Jeg ønsker at alle mine dager kan være bønnedager, der jeg tør å be «skje din vilje».

Jeg synes det er en fin ting å be Fadervår hver dag og vite at dette er en bønn Jesus lærte oss.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"