Misjon

Misjon – For å dele det Gud gir oss

Misjon er kjernen i kirkens oppdrag. Kirken er alltid på vei, sendt med et budskap den må bringe videre.

«Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler. Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende» (Matt 28, 18-20).

Gud gir, vi deler. Gjennom at vi deler, mottar vi og. Gjensidighet er viktig i misjonsforståelsen. Misjon anerkjenner mangfoldet i menigheten og i verden. Noen vil trekkes utenfor landets grenser for å gå ut og fortelle, mens andre vil være utrustet til å snakke om Jesus over en kopp kaffe i nabolaget eller på nærbutikken. Dette er misjon. Misjon kan sies å være en livsstil alle kristne er kalt til å leve.

«Gå til Jerusalem, så til Samaria og like til verdens ende». Apg. 2,18.

Til sine disipler sier Jesus «Kom, følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere» (Matt 4, 19). Gud vil utruste oss og sette oss i bevegelse for å nå menneskers liv her og nå. I enkleste forstand handler misjon om å bekjenne sin tro og fortelle om Jesus i møter med andre mennesker, til slekt og nabo. Misjon er å gjøre Jesus nærværende både lokalt og globalt, i handling og ord.

Kirken vil hjelpe barn, unge og eldre til å bekjenne sin tro i et religiøst mangfoldig og et sekularisert samfunn. Vi skal bekjenne vår tro med frimodighet, men også i ydmykhet for andres livstolkninger og erfaringer.

Vi vil at menighetene skal se og erfare at den kirke og menighet de selv er en del av, er et lokalt uttrykk for en verdensvid kirke. Vi vil lære barn og unge at for å være lokale misjonærer, må vi søke Jesus først, da får sendelsen det riktige utgangspunkt. Vi er, i all sårbarhet og ydmykhet, bærere av et sterkt budskap!

SMM – «Samarbeid menighet og misjon»

Samarbeid Menighet og Misjon er et samarbeid mellom Den norske kirke og følgende misjonsorganisasjoner; Areopagos, Den Norske Israelsmisjon, Det Norske Misjonsselskap, HimalPartner, Misjonsalliansen, Normisjon og Stefanusalliansen. Formålet til SMM er å styrke misjonsengasjementet i Den norske kirkes menigheter. SMM`s visjon er «Sammen om Misjonerende Menigheter – hvor evangeliet frigjør mennesker og utruster dem til å dele troen gjennom nærvær, handling og ord, lokalt og globalt.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"