Diakoni - kirkens omsorgstjeneste

Diakoni er et ord som først og fremst tilhører den kirkelige språkkultur og som har overlevd fra oldkirken og frem til i dag. Ordet "diakoni" er gresk og betyr blant annet å "være til tjeneste" og "ha omsorg for".

Foto: Kirkerådet

Diakoni er det samme som nestekjærlighet sett ut fra en kristen forståelse. Det kan være å stille seg til disposisjon, å ha omsorg for andre.

Diakoni tar sitt utgangspunkt i Jesu omsorg for syke og utstøtte. Jesus brydde seg om menneskene. Han forkynte og han hjalp mennesker. Han helbredet syke og han ga utstøtte en plass i fellesskapet. Ifølge Bibelen kalte Jesus seg selv diakonos ("tjener").

Det handler om å ha en diakonal tenkning i bunn for menighetens arbeid. Å være i et fellesskap som er inkluderende, der alle har lik verdi. Der man får gjensidig støtte og blir sett. Et inkluderende fellesskap der nestekjærligheten spenner fra den hverdagslige omsorgen for naboen, via «Diakonipatruljen» på Barn er bra festivalen» til arbeid for klima og internasjonalt engasjement for å nedkjempe fattigdom , sier rådgiver for diakoni Asbjørn Finnbakk.

Kirkemøtet vedtok i 2007 Plan for diakoni i Den norske kirke

Fire viktige ytringsformer for diakonien blir framhevet:

• inkluderende fellesskap
  • nestekjærlighet
  • kamp for rettferdighet
  • vern om skaperverket

Planen er ment som en rammeplan. Ut fra grunnelementene i planen, skal lokale planer bli utformet.

Her finner du planen.