Arbeidsveiledning - en mulighet for refleksjon, læring og utvikling

Arbeidsveiledning er en mulighet til å reflektere over livet som kirkelig ansatt, lære av andre og utvikle deg selv.

Arbeidsveiledning - en mulighet for refleksjon, læring og utvikling

Kirkelig ansatte bruker ofte mye av seg selv. Situasjoner, relasjoner og oppgaver kan gi utfordringer som det trengs fortrolige og konstruktive arenaer for å komme videre med.

Arbeidsveiledning (ABV) legger opp til læring, utvikling og modning gjennom refleksjon over erfaring sammen med andre. Det er et mål for kirken at flest mulig skal delta i veiledning,

ABV er både velkjent og velprøvd og en arbeidsform i utvikling. Forskning og tilbakemeldinger fra mange som har deltatt, viser at arbeidsveiledning forebygger slitasje, bidrar til personlig utvikling og på sitt beste kan være en modell for fungerende fellesskap.

ABV er egnet og viktig for alle tjenestegrupper. Tverrfaglighet og møtet mellom ulike profesjoner er en viktig ressurs for gruppene og kirken.

For hvem?
Arbeidsveiledning er for alle typer kirkelig ansatte. Gruppene er ofte tverrfaglige. ABV passer for alle ansatte som jobber aktivt med mennesker, tro og/eller menighet.

“For meg ble ABV-gruppen et viktig fellesskap hvor jeg jevnlig fikk dele gleder og utfordringer. Det var rom for både latter og tårer, og jeg fikk støtte og oppmuntring i en travel hverdag. På forhånd var jeg skeptisk til å bruke så mye tid, men gruppen ga meg så mye at det absolutt var verdt tidsbruken."
ABV-deltaker i Stavanger bispedømme

Rammer
Ved starten av veiledningen inngår gruppa en kontrakt. Den innebærer en avtale om taushetsplikt på det som deles i gruppa og en forpliktelse til å være til de andres beste gjennom slik en opptrer i gruppa. Deltakerne forplikter seg også til å prioritere arbeidsveiledningen foran andre oppgaver. Dette er en nødvendighet for å bevare kontinuiteten i gruppa og noe arbeidsgiver forplikter seg til å legge til rette for. Deltakerne styrer selv hva de ønsker å ta opp i veiledningen. Saker man har taushetsplikt om som tilsatt skal anonymiseres.

– Når tilbudet kommer, grip sjansen!
Alt vi fyller arbeidsdagene med, mennesker vi møter i glede og sorg, usikkerhet og skuffelser, ansvaret vi bærer: alt dette er det sunt å dele med andre. I arbeidsveiledning speiler vi hverandre, lærer av hverandre og heier på hverandre.

Tydelige rammer og faglig ledelse gjør at de som deltar kan være trygge på å få både støtte og utfordringer. Det skaper modning og vekst. Når tilbudet kommer, grip sjansen!

Biskop Anne Lise Ådnøy

biskopannelise01 LITE.jpg

Organisering og økonomi
Bispedømmet organiserer tilbudet om ABV, på vegne av biskopen.

Veilederne rapporterer ikke til arbeidsgiver eller utenforstående om noe innhold i veiledningen. De har fyldig teoretisk og praktisk utdanning.

Deltakelsen koster 2.000,- kr. pr. år for fellesrådsansatte, gratis for ansatte i bispedømmet.

Påmelding
Send e-post til Margreta Vik Stokke (ms839@kirken.no) med navn, stilling, menighet, og om du har erfaring med ABV fra tidligere.
Gruppene møtes en gang i måneden, og hver samling varer 3 timer. Gruppene går over minst to år.

Interessert i videreutdanning som veileder?
Deltakelse i 66 timer gruppeveiledning er nødvendig for å ta videreutdanning som arbeidsveileder.