Kirken og samfunnet - hvilken rolle kan pilegrimsarbeidet ha?

Velkommen 20. januar til deg som er engasjert i krysningspunktet kirke/samfunn,  i pilegrimsarbeid, som jobber med dette i trosopplæring, diakoni, historielag eller friluftsliv – eller bare vil finne ut mer!

Kirken og samfunnet - hvilken rolle kan pilegrimsarbeidet ha?

Vi er svært glade for at vi denne helgen får bidrag fra kystpilegrimsprest Einar Vegge og tidligere domprost Berit M. Andersen. Einar Vegge har i mange år vært pilegrimsprest i Nidaros. Berit M. Andersen har vært aktiv innen oppbyggingen av pilegrimsarbeid både i Stavanger og Bjørgvin bispedømmer. Nå er hun også engasjert i feiringen av 1000 års-jubileet for kristenretten og 750 års-jubileet for Magnus Lagabøtes landslov.

Formålet med Pilegrimsforum er å gi faglig påfyll og inspirasjon i pilegrimsarbeidet, og bidra til å vekke nysgjerrighet for pilegrimsfeltet og hva som ligger i det. Det er også et sted for å dele erfaringer.

I Sverige har pilgrimsarbeidet stadig mer blitt integrert i lokalmenighetenes arbeid. På denne dagen setter vi fokus på hvordan vi kan arbeide for en slik utvikling også hos oss. Hvordan kan vi arbeide for at  kirke og samfunn på dette feltet kan møtes på måter som styrker lokalsamfunnet?

Program:

Lørdag 20.  januar 10.00- 16.00
Det blir et variert og aktivt program med flere foredrag, samtaler, vandring til klosteret, glimt fra pilegrimsarbeid rundt om i bispedømmet  – og en god lunsj på gjestfrie Utstein Pilegrimsgard.

Søndag 21. januar
Kl. 11.00: Gudstjeneste med pilegrimsfokus i St. Petri Kirke i Stavanger. Preken: Kystpilegrimsprest Einar Vegge.

Samlingen koster kr 500,- (inkludert lunsj).
Gratis for medlemmer av pilegrimsutvalg i Stavanger bispedømme.

Påmelding innen 15. januar på https://app.checkin.no/event/65573