Nidarosen til Lilly i Lånke

Hun inviterte de eldre i bygda hjem til seg på ettermiddagskaffe, hun står i en utstrakt bønne- og besøkstjeneste og hun har vært en leder i omsorgsarbeidet i Lånke menighet i mange år. Søndag 1. november fikk Lilly Ertsgård tildelt hedersprisen «Nidarosen» for 2020.

Lilly Ertsgård (t.h) i Lånke er vinneren av årets «Nidarosen». Rådgiver ved Nidaros bispedømme Aud Kristin Saltvik Aasen (t.v) delte ut prisen under arrangementet i Lånke. (Foto: Egil Rømo, Bladet)

Ertsgård er den 19. mottakeren av Nidaros bispedømmeråds hederspris. Hun var et av elleve forslag som juryen hadde på bordet, og hun får prisen for måten hun har tatt viktige initiatiiv til diakonalt arbeid i hjembygda Lånke i Stjørdal.

«Lilly Ertsgård er en god representant for den allsidige virksomhet som skjer innen kirke og menighetsliv i Nidaros. Hun har i en årrekke stilt sine talenter og sitt hjem til disposisjon. Hun er en stor ressurs i menigheten og lokalsamfunnet. Lilly er en god representant for alle som gjør en frivillig innsats i det daglige. Hun viser at evnen til å bety en forskjell ofte handler om å være tilstede», skriver «Nidarosen»-juryen.

Les hele juryens begrunnelse her.

Prisen ble delt ut etter kveldsgudstjenetsen i Lånke kirke søndag 1. november. Aud Kristin Saltvik Aasen fra Nidaros bispedømmeråd sto for utdelingen, og det var hilsener fra både sokneprest, diakon, menighetsrådsleder og ordfører.

- Vi er mange

Hovedpersonen selv visste ingenting på forhånd.

- Da det ble sagt at prisen skulle deles ut, så jeg rundt meg og lurte på hvem det kunne være som skulle få prisen. Jeg tenkte ikke at det kunne være meg! sa hun da hun takket for prisen.

- Dette er altofr mange fine ord til meg. Vi er mange som har vært med på det diakonale arbeidet i menigheten her, sa prisvinneren.