Nidaros bispedømmeråd: - Et ignorert brudd på folkeretten fører til frustrasjon og mistillit

Nidaros bispedømmeråd har forståelse for frustrasjonen som ligger bak aksjonene som pågår i regjeringskvartalet om Fosen-saken. Dette er symptom på en alvorlig tillitskrise mellom det samiske samfunnet og myndighetene, sier leder i Nidaros bispedømmeråd, Brit Skjelbred.

- Vi har forståelse for frustrasjonen. Det er veldig trist at en sak vi trodde var avgjort for halvannet år siden fortsatt er så uavklart. Det er trist fordi utfallet er avgjørende for næringsvirksomheten og eksistensgrunnlaget til et helt folk.

Nidaros bispedømmeråd kom i dag med en uttalelse i samband med aksjonene i regjeringskvartalet på grunn av Fosen-saken.  Et samlet bispedømmeråd uttaler:

«Nidaros bispedømmeråd har forståelse for den frustrasjon som ligger bak aksjonene som pågår i og rundt kontorene til Olje- og Energidepartementet om Fosen-saken. Den fredelige aksjonen er symptom på en alvorlig tillitskrise mellom det samiske samfunnet og myndighetene. I denne saken utfordres rettsstaten når regjeringen ikke følger opp Høyesteretts avgjørelse.  Det er norske myndigheters ansvar at denne situasjonen har oppstått. Nidaros bispedømmeråd viser til sin uttalelse om denne saken fra 13. mai 2022.»

Brudd på folkeretten

Skjelbred forstår også at det er vanskelig å ta innover seg at det kreves utredelse på utredelse når Høyesterett allerede har fattet et vedtak.

- De protesterer mot et brudd på folkeretten. Det er ikke bare noe som blir påstått av dem, men konstatert av Høyesterett. Det er vanskelig å forstå at det kreves så mange avklaringer når Høyesteretts storkammer allerede har kommet med en avgjørelse.

Hun viser til at dette fører til mistillit.

Jeg forstår at de blir utålmodige og oppgitte. Det er sørgelig at de mister tilliten til systemet, og disse aksjonene er et symptom på en alvorlig tillitskrise. Regjeringen er selv ansvarlig for at de behandler saker på en måte, som gjør at de beholder tilliten fra folket.

Ventetid

Skjelbred peker også på den lange ventetiden.

-        - Den lange ventetida har gjort at rommet for dialog har blitt stadig trangere. Dette gjør det vanskeligere å finne en omforent løsning. Det er til skade for alle parter. Når du får konstatert et brudd på folkeretten, så forventer man en reaksjon fra myndighetene. Høyesterett sa ikke hva som skulle skje videre, men likevel benyttet ikke regjeringen muligheten til dialog. Et folkerettsbrudd gir grunnlag for dialog. Et brudd som blir ignorert fører til frustrasjon og mistillit.

Forventer handling

Bjørn Thomas Åhren representerer sørsamisk menighet i Nidaros bispedømmeråd. Han mener aksjonene i regjeringskvartalet er fullt forståelige.

-        - Dette er forståelig. Høyesterettsdommen må vi gå ut i fra er godt begrunnet. Regjeringen må komme på banen og vise at de ønsker å gjøre noe. Det signalet de sender i dag er at de ønsker å kjøpe seg tid for å slippe å rive vindmøllene, men den tiden har de brukt opp.