Menighetsutvikling i Borg- muv Borg

Syv menigheter i Borg er med  i menighetsutviklingsprosjektet i Borg (muv Borg). De er i gang med å undersøke spørsmålene "Hvordan skal vi være lokal kirke?" "Hvordan kan vi bety en forskjell for folk i vårt lokalsamfunn?" "Hva er vi kalt til å være?" "Hvilke styrker og svakheter har vår menighet?"

Menighetsutvikling i Borg- muv Borg

I rammen av «Strategi for Den norske kirke i Borg 2015-2020» har bispedømmerådet vedtatt at menighetsutviklingskonseptet muv-Borg skal tilbys menighetsrådene som et verktøy for å styrke lokalkirkens plan- og utviklingsarbeid opp mot satsningsområdene. Muv-Borg er et samarbeid mellom Menighetsfakultet (MF) og Borg bispedømmeråd, og har et tredelt fokus:

1. Forstå hva som er menighetens tradisjon og særpreg, og hvordan utviklingen har vært frem til nå.
  2. Beskrive menighetens situasjonen i lokalmiljøet, og de utfordringer og muligheter menigheten har.
  3. På grunnlag av analyse drøfte hva menigheten opplever er riktig veivalg og prioriteringer i lys av strategiplan for Den norske kirke i Borg.

Strategisk utvikling er spennende og samtidig krevende for mange menighetsråd. Muv-Borg gir verktøy til å finne svarene og til å utvikle folkekirken lokalt. Menighetene i muv-Borg får også mentrohjelp til å drive prosessen på best mulig måte.  Muv-Borg går over to år. I løpet av prosjektperioden vil menigheten bli tilbudt analyseverktøy, veiledning og samlinger. Det planlegges oppstart av nye muv-menighetervåren 2018.

En rekke andre menigheter jobber også med strategisk menighetsutvikling, noen gjennom MUV et prosjekt MF styrer (eks. Glemmen og Gjerdrum og Heni), andre på selvstendig basis (Eks, Fjellhamar og Ski under her).