Ungdomsrådet har fått ny leder

Aurora Strand Botnemyr er blitt den nye lederen i Borg Ungdomsråd.

Ungdomsrådet har fått ny leder

Første helgen i mars ble Borg Ungdomsting avholdt.
Siste dag var det valg på nytt ungdomsråd, og dette ble slik:
Aurora Strand Botnemyr, Ethan Vatnet, Tiril Solberg Mosside, Sigurd Thomassen. Vara: Milja Brun, Sigurd Thomassen, Olav SOberg Mossige. På rådets første møte ble Aurora valgt som leder. Vi gratulerer alle!

Under Ungdomstinget sto to saker sto på agendaen; Psykisk helse for unge i kirken og Kommunikasjon mellom menigheter.

Det startet fredag formiddag og første post på programmet var komitesamlinger, altså at ungdommene blir plassert i ulike grupper som diskuterte hver sin sak Deltakerne fikk også et lynkurs i kirkedemokrati første dagen av de litt mer garva ungdommene. Her lærer de litt om hvordan kirken fungerer som organisasjon, og på hvilken måte de er med på å påvirke kirken sin. Innimellom programmet første dagen fikk ungdommene gaflet i seg vafler fra Sjømannskirken som også var der med litt info om sin virksomhet. De er trofast med på Ungdomstinget, og det er alltid stas når vaffellukta siver inn i møtelokalet.

UT betyr selvsagt også sosialt samvær, og mye av kveldene gjennom helga er satt av til det. Første kvelden arrangerte ungdomsrådet «Grab the mic» og det ble raskt både duetter og allsang. Stor stas! Lørdagen fortsatte ungdommene på saksbehandlingen og i løpet av dagen ble første gangs plenum gjennomført. Da ble alle ungdommene samlet for gjennomgang av dokumentet, ga hverandre ris og ros som de tok med tilbake til gruppen sin for ny behandling. Lørdag kveld var det klart for «Grill en prest» og i år var det faktisk to prester som stilte til «intervju», både Espen Robsahm Kjørven, prest i Rælingen og TF-studenten Eilert Aasen. Begge fikk testet teologiske ferdigheter og verdier da ungdommene fikk mulighet til å stille spørsmål – og de klarte seg meget godt!

Delegatene jobbet grundig med sakene gjennom helga, og kunne legge frem et godt stykke arbeid på søndagen. Saken som handlet om Psykisk helse for unge i kirken ble enstemmig vedtatt, mens saken som handlet om Kommunikasjon mellom menigheter ble besluttet utsatt til neste års UT pga mangel på tid i siste gangs plenum. Årets Ungdomsting ble avsluttet ved at prest Espen Robsahm Kjørven forrettet gudstjeneste. Ungdomsrådet som sto for arrangementet er godt fornøyd med gjennomføringen av UT2024, og kan levere fra seg stafettpinnen videre til et nytt ungdomsråd som ble valgt siste dagen på Ungdomstinget.