Sølvguttene synger Hovlandfestivalen inn

Torsdag 8.oktober åpner årets Hovlandfestival i domkirken kl 19.- Egil Hovland er en av Norges fremste komponister som fortsatt spilles og synges i Skandinavia og mange andre steder i verden, sier Tore Erik Mohn kunstnerisk leder for festivalen. -Årets festival holder høy kunstnerisk kvalitet!

Sølvguttene synger Hovlandfestivalen inn

Det er mer enn 1000 registrerte verk i Tonos musikkregister. Egil Hovland representerer en helt unik bredde i stil og sjanger, alt fra enkle barnesanger til opera og store orkesterverker.

Stjernelag med Sølvguttene, Det Norske Solistkor og Trondheimsolistene i spissen
Folk i Fredrikstad og Sarpsborg har muligheten til å oppleve helt unike konserter under årets Hovlandfestival. Målet for Hovland-festivalen er å løfte frem noe av det beste Hovland har komponert i alle sjangere og få det fremført av lokale krefter og landets fremste utøvere. I år har kan festivalen skilte med to urframføringer;  bestillingsverk av Frank Nordensten (som framføres av selveste Trondheimsolistene i Biblioteketes aula!) og nyskrevet Messe av Erik Hillestad og KKV. (se egen pressemelding)

Gratis for barn og unge under 18 år
- I år har barn og ungdom opptil 18 år mulighet til å komme gratis inn på alle konserter. Sier Tore Erik Mohn. Dette fordi vi ønsker at terskelen skal være lav for de unge til å bli kjent med denne kulturskatten. Egil Hovland hadde en egen forkjærlighet for barn og komponerte musikk som de selv kunne fremføre, men vi tror han ville sagt noe av det samme som Arne Nordheim en gang sa: «All min musikk er for barn». Egil Hovlands musikk er skrevet for alle som har et åpent sinn, som ikke er forutinntatt.

Bestillingskonsert for folk i gata i Gamlebyen
Lørdag formiddag kan folk oppleve en levende jukebox på torvet i gamlebyen. Det norske solistkort bringer med sin røde campingvogn. Folk kan ønske seg sanger direkte fra fire profesjonelle sangere. On the demand opplevelser får en helt ny betydning.

Nytt av året er også en konsert i Mysen, Egil Hovlands fødested.
Her spiller en strykekvartett to av hans verker. Og vi synger sammen noen av hans salmer. Avisen Vårt Land kalte i 2013 Hovland for «salmekomponisten» og minnet sine lesere om at det var han som hadde laget barnesalmen »Måne og sol». Slik lider han samme skjebne som mange berømte komponister i musikkhistorien. Sibelius ble assosiert med «Valse triste» og Sinding med «Vårbrus», men så har de skrevet så mye som er mer betydelig og spennende.

For mer info: www.egilhovlandfestivalen.no