Skjer i kirken og kirkens synlighet

Ved å bruke Skjer i kirken kan vi øke synligheten og tilgjengeligheten til våre kirker, og dermed tiltrekke både nye medlemmer og engasjere eksisterende medlemmer.

Skjer i kirken og kirkens synlighet

“Skjer i kirken er Den norske kirkes nasjonale arrangementsportal. Målet er at du her enkelt kan utforske og finne arrangementer som passer deg, der du er”, skriver Skjer i kirken på sine nettsider.

Tanken bak opprettelsen av Skjer i kirken er å gjøre det enklere for folk å finne og holde oversikt over ulike aktiviteter i kirken.

Men hvordan kan vi nå medlemmene?

Borgs medlemsundersøkelse (2023) viser at over halvparten (54 %) av kirkens medlemmer tilhører den gule medlemsgruppen. Samtidig viser innsiktsarbeid at denne gruppen ofte synes det er vanskelig å få med seg hva som skjer i kirken og finne relevant informasjon.

Resultatene fra medlemsundersøkelsen viser ulike oppfatninger blant de ulike medlemsgruppene når det gjelder kjennskap til tilbudene i sin lokale kirke. Den grønne medlemsgruppen er den mest enige, hvor 54 % av respondentene bekrefter at de kjenner godt til tilbudene kirken har. Hos den røde medlemsgrupper svarer 54 % av respondentene at de er uenig i usagnet; kun 12 % er enige. Hos den gule medlemsgruppen er 21 % enige og 39 % uenige. Dette viser de ulike oppfatningene og kjennskapet medlemmene våre har, og understreker behovet for å jobbe med å øke informasjonsflyten og bevisstheten om kirkeaktiviteter. Derfor er det viktig å nå ut til disse gruppene på en effektiv måte, og Skjer i kirken kan være et nyttig verktøy i denne sammenhengen.

Undersøkelsen avslører også at internett er den mest anvendte kilden for informasjon om kirken; 38 % svarer at de ville brukt Google og 25 % ville brukt nettsiden (kirken.no). En innsiktsrapport fra Skjer i kirken, knyttet til arbeidet på kirken.no, konkluderer med at kirkelige handlinger og arrangementer er det de fleste er på utkikk etter når de bruker nettstedet (kirken.no). Dette indikerer at det er et sterkt ønske blant brukerne av nettstedet å finne arrangementer å delta på.

Ved å bruke Skjer i kirken kan flere bli oppmerksomme på mulighetene til å delta og engasjere seg i kirkefellesskapet. I en stadig mer digital verden er det viktig at kirken har en sterk digital tilstedeværelse, og Skjer i kirken bidrar til dette ved å markedsføre kirkens aktiviteter på en effektiv måte.

Tilbakemeldinger og statistikk fra Skjer i kirken

Skjer i kirken gjennomfører brukertester og tilbakemeldingene de får er svært positive. Mange sier ting som: 'Jeg visste ikke at kirken gjorde så mye forskjellig!' og 'Dette så interessant ut!' Likevel avslører testene også en svakhet: vi er ikke flinke nok til å tydelig formidle hva arrangementene faktisk innebærer, noe som kan føre til at potensielle deltakere ikke føler seg som målgruppen.

Jeg vil også fremheve den betydelige økningen i antall besøk på Skjer i kirken fra julekampanjen i 2022 til julen i 2023. I 2022 hadde de 30 412 besøkende i henhold til julekampanjen, mens tallet økte til 90 887 i 2023. Det er en økning på 199 %. I tillegg var det økning på over 720 % i antall sidevisninger.

Tall fra julekampanje

Å opprette ett arrangement på Skjer i kirken er relativt enkelt. Du logger inn på denne nettsiden: https://skjerikirken.no/portal/arrangementer med din @kirken.no – bruker. Du blir så bedt om å velge tilhørende sokn (du kan legge til flere senere, om ønskelig), også er det bare å velge «opprett arrangement» og følge punktene.

Når du oppretter et arrangement er det viktig med en god beskrivelse, godt bildebruk og riktiv valg av kategori.

Beskrivelse

En god beskrivelse av arrangementet gir deltakere tydelig informasjon om hva de kan forvente. En klar og tydelig beskrivelse kan øke tilfredshet og reduserer risikoen for misnøye og misforståelser. Det er med på å tiltrekke deltakere som er mest interessert i arrangementet, og hjelper med å appellere til tenkte målgruppe.

Bilder

Bilder fanger oppmerksomhet. Å velge engasjerende og relevante bilder kan tiltrekke flere deltakere og øke interessen. Det er mer sannsynlig at deltakere blir med på arrangementet om de har et positivt inntrykk basert på bildene som brukes til å markedsføre arrangementet.

Bilder kan man finne på https://design.kirken.no/

Kategorier

Når du oppretter et arrangement på Skjer i kirken, står du fritt til å velge blant flere ulike kategorier. Å velge rett kategori gjør det enklere for deltakere å finne et arrangement som passer de og som de er på utkikk etter. Det er mulig å velge flere kategorier.

Ved å fokusere på både en god beskrivelse, nøye utvalgte bilder og kategori, kan du maksimere sjansene for suksess på arrangementet ditt og tiltrekke flere deltakere.

Her er et eksempel på et godt utført arrangement på Skjer i kirken. Både bilde, beskrivelse og valg av kategorier er med på å forklare hva arrangementet handler om, hvem det passer for, og hvor og når det vil finne sted.

Babysang Gressvik

Mer informasjon om hvordan man oppretter et arrangement og tips til bruk av bilder, bekrivelser, kategorier og mer finner du på https://ressursbanken.kirken.no/skjerikirken#na. Her finner du også informasjon du kan dele med andre ansatte om bruken av Skjer i kirken

Det er av stor betydning at alle menighetene tar i bruk Skjer i kirken. For de som allerede er aktive på plattformen, fortsett den flotte innsatsen! For de som kanskje har vært mindre involvert tidligere, er det viktig å huske at det aldri er for sent å begynne.

La oss sammen fortsette å spre kunnskapen om kirkeaktiviteter gjennom Skjer i kirken, slik at alle får muligheten til å delta og oppleve fellesskapet på en enkel og tilgjengelig måte. Sammen kan vi skape en enda mer levende og engasjerende kirkefellesskap!