Medlemsundersøkelsen fra 2023 er klar - kirken viktig under kriser og sorg

Den norske kirke er en viktig møteplass ved kriser og ulykker viser medlemsundersøkelsen fra 2023.

Medlemsundersøkelsen fra 2023 er klar - kirken viktig under kriser og sorg

Hvert andre år gjennomfører Den norske kirke en medlemsundersøkelse for å få innsikt i holdningene og erfaringene til kirkens medlemmer. Undersøkelsen gir verdifulle data om hvordan medlemmene opplever kirken og hvilke behov de har. Dette hjelper kirken med å finne ut hvordan de best kan møte og imøtekomme medlemmenes behov og forventninger.

Den norske kirke har tre ulike medlemsgrupper: rød, gul og grønn, basert på deres tro og deltakelse i kirken. Dette systemet er ikke ment å rangere medlemmene etter verdi; alle medlemmer er like viktige uansett gruppetilhørighet. Fargene er en nøytral måte å organisere medlemsbasen på og gir innsikt i hvordan ulike medlemmer engasjerer seg i kirken. Formålet er å tilpasse kommunikasjonen til de ulike medlemsgruppene. Derfor jobber kirken kontinuerlig med å utvikle metoder og tilnærminger som når alle medlemmene. Vi ønsker å forstå hva som er viktig for hver av de ulike medlemsgruppene, hvordan de foretrekker å motta informasjon om arrangementer, og i hvilken grad de er kjent med kirkens arbeid. Dette bidrar til å skape en mer effektiv og målrettet kommunikasjon som når alle medlemmene på best mulig måte.

Basert på medlemsundersøkelsen fra 2023, ser medlemsgruppene slik ut:

Medlemsgrupper 2023

Kirken viktig i kriser og sorg

Det er bred enighet om at “Den norske kirke er en viktig møteplass ved kriser og ulykker”. Hele 73 % av respondentene er enige i at Den norske kirke er en vesentlig arena i slike situasjoner. Selv om oppslutningen er høyest blant de som tilhører den grønne medlemsgruppen (89 %), er det også betydelig støtte blant de i den gule (77 %) og røde (56 %) medlemsgruppen. Videre øker andelen som er enige med alderen, der det er størst oppslutning blant personer over 60 år, og minst blant de i alderen 15-29 år.

Den norske kirke arbeider aktivt med å imøtekomme mennesker i kriser og sorg, og fremstår som en sentral og betydningsfull aktør når slike hendelser oppstår. Dette fremgår tydelig i resultatene fra medlemsundersøkelsen.

I sammenheng med påstanden "Den norske kirke er en viktig møteplass ved kriser og ulykker" er det interessant å merke seg at troen på Gud ikke nødvendigvis er den avgjørende faktoren. Blant respondentene var det for eksempel 61 % som oppga at de ikke tror på Gud, eller som er helt sikre på at Gud ikke eksisterer, men likevel anser kirken som viktig i kriser og ulykker.

Kirken ved kriser og ulykker

Nesten én av tre er enig i at Den norske kirke utgjør en viktig stemme i samfunnsdebatten, mens litt over én av tre er enig i at kirken bidrar til å skape tillitssamfunn. Ca. halvparten (47 %) er enige i at Den norske kirke har en positiv innvirkning på det norske samfunnet. Resultatene fra undersøkelsen viser at kirken blir sett på som mest samfunnsnyttig når den støtter mennesker i sorg, for eksempel gjennom sjelesorg og sorggrupper i sitt diakonale arbeid i Borg. Bare én prosent mener at Den norske kirke ikke er nyttig.

Nytt med medlemsundersøkelsen i 2023

I tillegg til innhold fra tidligere undersøkelser har medlemsundersøkelsen fra 2023 noen nye utsagn:

“Deltatt på aktiviteter som kirken har utenom gudstjenester.”
“Den norske kirke er en viktig stemme i samfunnsdebatten.”
“Den norske kirke er en viktig møteplass ved kriser og ulykker.”
“Den norske kirke bidrar til et samfunn preget av tillit.”
“Jeg er stolt over å være medlem av Den norske kirke.”

Medlemsundersøkelsen fra Den norske kirke i Borg er tilgjengelig under "Dokumenter" og Den norske kirke nasjonalt er tilgjengelig under "Lenker" for de som ønsker å lese hele rapporten.

Datainnsamlingen er gjennomført i perioden 13.09 – 05.10.2023. Undersøkelsen er gjennomført av Opinion for Den norske kirken.