Kirken i sosiale medier 2023

I 2023 økte arbeidet i Borg bispedømme på sosiale medier for å engasjere medlemmer, med fokus på ungdom og strategiske plattformvalg. Fra å formidle kirkelig virksomhet i sosiale medier, lager kirken nå innhold tilpasset de ulike kanalene, en digital transformasjon har skjedd i kirken!

Kirken i sosiale medier 2023

I Borg bispedømme har tilstedeværelsen på sosiale medier vist seg å være et viktig verktøy for å nå ut til medlemmene og skape en mer dynamisk kommunikasjon. Med rundt 200 (2022) profiler spredt over alle soknene, reflekterer dette et økende engasjement for å møte medlemmene der de er - på nettet.

Kampanjer i sosiale medier har vært avgjørende for å rette fokus mot den gule medlemsgruppen, og det har vært en bevisst satsning på å styrke kommunikasjonsarbeidet rettet mot ungdom. Diakoner og kateketer som jobber med ungdom, har tatt i bruk profiler i sosiale medier, og erfaringen er at dette skaper verdifulle relasjoner og blir verdsatt av ungdommen. Ipsos' sosiale medier-tracker for fjerde kvartal 2023 avslører at ungdommens valg av plattform spiller en avgjørende rolle når det gjelder å nå målgruppene man ønsker å engasjere. Plattformer som Snapchat, Instagram og TikTok har vist seg å være spesielt viktige for å nå denne målgruppen.

Mens Instagram og Facebook forblir de mest populære plattformene, er det også en økende interesse for Snapchat og TikTok. I tillegg til å publisere innhold, viser det seg at det er et betydelig engasjement fra menighetene når det gjelder å svare på kommentarer og interagere med følgerne på sosiale medier.

Rekkevidde på sosiale medier

Det er en økende erkjennelse om viktigheten av å være aktive og tilgjengelige på sosiale medier. Flere sokn innen Den norske kirke har opplevd en betydelig økning i aktiviteten på sosiale medier i løpet av 2023, med en stabil vekst i rekkevidde og engasjement. En overveldende majoritet, 79.5 %, har rapportert ukentlig aktivitet på disse plattformene, mens 35.9 % har opplevd en økning i aktivitet på sine sosiale medie-kanaler. Det er interessant å merke seg at selv om mange sokn kun opererer med én eller to plattformer, er det også en betydelig del som utvider sin digitale tilstedeværelse med 4-6, og noen til og med så mange som 10 ulike digitale plattformer. Dette indikerer en bredde og mangfoldighet i tilnærmingen til bruk av sosiale medier blant soknene.

I et forsøk på å nå ulike målgrupper og skape variert innhold, har noen menigheter utvidet sin tilstedeværelse til å inkludere egne podcaster, som eksempelvis Fjellhamar sokn. Denne tilnærmingen reflekterer en stadig mer mangfoldig og innovativ tilnærming til bruk av digitale plattformer for å styrke båndene mellom menighetene og deres medlemmer.

Fjellhamar kirkepod

Til tross for fremskritt, viser medlemsundersøkelsen (2023) at det fortsatt er et betydelig potensial for vekst i bruk av sosiale medier som informasjonskanal. Mens kun 4 % oppgir at de ville besøke kirkens sider i sosiale medier for å finne informasjon, ønsker 16 % å motta informasjon gjennom disse kanalene. Dette understreker behovet for å intensivere innsatsen for å øke synligheten og relevansen av kirkens tilstedeværelse på sosiale medier.