Kampen for rettferdighet

Vi kan bidra i kampen for rettferdighet ved bevissthet i våre hverdagslige valg både privat og på jobb. Engasjer deg - du kan gjøre en forskjell!

Kampen for rettferdighet

En av de fire hovedsøylene innenfor diakonien er kampen for rettferdighet. Diakoni handler både om å hjelpe og å kjempe for et samfunn der alle behandler hverandre som reelt likeverdige. Diakoni handler om å myndiggjøre og utruste mennesker til å stå opp for egne og andres rettigheter og til å delta i å bygge inkluderende og demokratiske samfunn (plan for samfunn og diakoni 2023-2026 Borg bdr).

Hvordan angår dette oss, og hva kan vi bidra med i kampen for rettferdighet i vår egen hverdag?

Mange av oss starter dagen med en rykende kopp varm kaffe, men tenker kanskje ikke på hvor kaffen kommer fra og av hvem eller hvordan den er produsert. Vår hverdagslige rutine kan være med på å bidra til økt rettferdighet i verden, forutsatt at vi er bevisst på hvilke produkter vi legger i handlevogna. Vi kan bidra i kampen for rettferdighet ved bevissthet i våre hverdagslige valg både privat og i jobbsammenheng.

Rettferdig handel er handel som innebærer at man tilbyr anstendige priser til produsentene for varene, det vil si priser som sikrer at arbeiderne ikke må jobbe veldig lange dager for å få endene til å møtes, og som gjør det unødvendig å sende småbarn på jobb istedenfor på skolen. Ulike organisasjoner har de senere årene etablert seg for å fremme rettferdig handel (rettferdig handel – Store norske leksikon (snl.no).

Se derfor etter Fairtrade-merket neste gang du er ut og kjøper kaffe. Fairtrade er en internasjonal merkeordning og utviklingsorganisasjon for rettferdig handel. Fairtrade sikrer en minimumspris og en premium-betaling til bøndene. I tillegg bidrar ordningen til trygger arbeidsforhold og en mer bærekraftig jordbrukspraksis. Derfor betyr det mye at vi velger Fairtrade-produkter når det er mulig. Du kan lese mer om Fairtrade her: https://smakmagasinet.no/artikler/2024/01/fairtrade-rettferdig-handel/  Fairtrade Norge - Fairtrade Norge

Her er noen av merkevarene du kan se etter neste gang du er på butikken, om du skal handle inn til deg selv eller til et arrangement i din lokalkirke:

Her finner du flere produkter: Produktoversikt - Fairtrade Norge