Dette kan vi i kirken gjøre

Tusenvis av mennesker på flukt fra krig og nød har akutt behov for hjelp. Behovet for økonomisk hjelp er fremdeles størst i nærområdene, men også her hjemme kan du bidra. – Nå blir hele Europa testet på styrken i vår forpliktelse på alle menneskers verdighet og rettigheter. Det er en prøve på våre humanistiske verdier, sier preses Helga Haugland Byfuglien.

– Alle kan gjøre noe. Den frivillige mobiliseringen er av største verdi. Det gjør dypt inntrykk å se hva mennesker gjør ved stor innsats for å gi dem som er på flukt trygghet og håp om fremtid, sier preses Helga Haugland Byfuglien.

Rent konkret oppfordrer Norges Kristne Råd til:

Å melde seg som frivillig som representant for mindreårige asylsøkere. Mange ungdommer kommer ikke videre i asylsøkeprosessen fordi de ikke har en slik representant. Ta kontakt med Fylkesmannen for å få mer informasjon.

Å kontakte lokale asylmottak for å bli besøksvenn, bidra med språkopplæring, leke med barn eller gi kunnskap om det norske samfunnet. En oppdatert oversikt over asylmottak finnes alltid tilgjengelig på UDIs nettsider.

At lokale menigheter går sammen og inviterer flyktninger til et måltid, enten i en lokal kirke, på et asylmottak eller i annet egnet lokale, for på den måten understreke den lange tradisjonen et måltid har for fellesskap og vennskap.

Mange menigheter i Borg bidrar også med klær og aktiviteter, samt organiserer kirkeskyss for asylsøkerne.

Ønsker du å få vite litt mer om noen av dem som flykter fra krig?

Les om trebarnsfaren Aras Alismail fra Aleppo i Syria her. Se intervju med syvbarnsfaren Ahmed Shaiah fra Aleppo i Syria her - han forteller om livets vanskeligste valg. Del gjerne historiene videre - og engasjer mennesker i ditt nærmiljø til å hjelpe mennesker på flukt.

Syvbarnsfaren Ahmed Shaiah fra Aleppo i Syria forteller om sitt livs vanskeligste valg (se video her)

Klikk her for tips fra Kirkens Nødhjelp til hva du kan gjøre