Nytt samtaletilbud for ungdom i Frogn og Ås

13-20 er en del av Den norske kirkes diakonale tjeneste og etablert flere steder i landet hvor vi samarbeider med kommunale og statlige instanser, kjøpesentre og lokale menigheter. Nå er Helena og Halvor som jobber i nabomenighetene i Ås og Frogn, i gang med å samarbeide om dette tilbudet. Det bidrar til at man kan nå ut bredere til ungdommene som drar på kryss og tvers mellom kommunene.

Nytt samtaletilbud for ungdom i Frogn og Ås

I trygge relasjoner åpnes det rom hvor man kan tenke, snakke og lytte til seg selv og andre. Vi ønsker å være medvandrere for ungdom. Det innebærer å gå ved siden av, i ungdommens tempo, og sammen reflektere over ungdommens ulike valg og muligheter. Gjennom bruk av tid og anerkjennelse ønsker vi å bidra til at ungdom blir sett for den de er, og at de kan oppleve trygghet i forhold til seg selv og andre.

13-20 jobber også med tyveri-tiltak. Helena og Halvor har inngått et samarbeid med politiet og Drøbak city. Det går ut på at ungdom som blir tatt for stjeling får tilbud om oppfølgingssamtale i regi av 13-20, i stedet for å bli utvist. Når vekter/politi snakker med ungdommen vil de få tilbud om dette som er helt frivillig å takke ja eller nei til.  Formålet er å hjelpe den unge med adferdsendring, da stjeling kan være et uttrykk for flere ting.

Andreas Bjørnteig (politikontakt for Frogn og Nesodden), Ragnar Sørlie (senterleder Drøbak City), Halvor Bekken Aschim-Teigum og Helena Tomer (begge fra Det norske kirke). Foto: Maria S. Bergh

Vi som jobber i 13-20 er vant til å møte mennesker som er i vanskelige og utfordrende livssituasjoner. Det er ikke noe nytt at kirken tilbyr samtaler, men her retter vi oss spesielt mot ungdommen. I kommunene er det flere eksisterende tilbud og vi er et supplement og avlaster til dette. Ungdom beveger seg på tvers av kommunegrensene og vi har derfor opprettet dette tilbudet i både Frogn og Ås, med diakon Halvor Bækken Aschjem og sosionom/diakonimedarbeider Helena Tomter. I tillegg har vi flere ressurser som bidrar inn i arbeidet og som også har erfaring og kompetanse på dette. Blant andre Kristin Hartberg som er lærer/diakonutdannet og sogneprest Andreas Skolt Iversen. Gå inn på vår nettside www.13-20.no for mer informasjon. Kontakt Frogn: 957 13 001 Kontakt Ås: 404 20 902

Ungdom trenger ikke henvisning for å snakke med 13-20, det betyr at de også kan ta direkte kontakt med oss:

• Helena Tomter, sosionom og diakonimedarbeider, Drøbak og Frogn menighet, e-post: helena@13-20.no
  • Halvor Bekken Aschim-Teigum, ungdomsdiakon, Kroer, Nordby og Ås menigheter, epost: halvor@13-20.no

Så har du eller kjenner du ungdom i alderen 13-20 år som trenger noen å snakke med? Tips dem gjerne om oss!

Du kan lese mer om 13-20 her: 1320 (13-20.no)