Johan Nordahl Brun-prisen

Som dagens biskop i Bjørgvin vil biskop Halvor Nordhaug heidra sin forgjengar med ein pris som vert delt ut ved eit arrangement som blir lagt i tilknytning til prisvinnaren sin arbeids- eller bustad.

Statuttar

Johan Nordahl Brun – prisen

1) Prisen gis til en person, en institusjon eller en virksomhet med tilknytning til Bjørgvin bispedømme som har markert seg i kirke og/eller samfunnsliv på en måte som viderefører noe av arven fra Nordahl Brun.

2) Særlig aktuelle i denne sammenheng er personer/institusjoner/virksomheter som i likhet med Johan Nordahl Brun har virket som brobyggere mellom kirken og samfunnet ellers.

3) Prisen deles ut etter vedtak i en jury bestående av følgende personer:
- Bjørgvin biskop (leder)
- Leder for Bjørgvin bispedømmeråd
- Et annen medlem, utnevnt av biskopen

4) I prisen inngår et beløp på kr 20.000 som gis av Bjørgvin bispedømme. Pengene tilfalle et godt formål – lokalt, nasjonalt eller globalt – etter prisvinnerens ønske. Dersom prisvinneren er en institusjon/virksomhet av veldedig karakter, kan beløpet gå til denne.

5) Prisen deles ut ved et arrangement som legges i tilknytning til prisvinnerens arbeids- eller bosted.

Bergen, 25.11.2019

Halvor Nordhaug