Satser på samtale

I Mariakirken i Bergen blir en gjest invitert til samtalepreken siste søndag i måneden.

I Mariakirken er det samtalepreken siste søndag i måneden.

– Den vanlige prekenen med sin enveiskommunikasjon har blant annet den fordelen at jeg har kontroll på hva som blir sagt og måten det blir sagt på. Ulempen er at det bare er tankene til én person og én mening som kommer til orde. Vi tenkte at det er på tide å utfordre denne måten å holde en preken på.  Kveldsgudstjenestene i Mariakirken er godt egnet til å prøve ut nye måter å gjøre preken på. Prekestolen blir flyttet ned på gulvet i form av en scene og siste søndag i måneden inviteres en gjest til en samtalepreken om liv og tro, sier prest i Mariakirken, Beate Iren Lerdahl.

– Det var jo i grunnen det som Jesus drev med også. Snakka med folk om liv og tro. Helt nært – og helt enkelt. Og noen ganger ganske vanskelig. For eksempel den gangen han møtte en kvinne ved brønnen midt på dagen. De begynte å snakke om noe så enkelt og håndgripelig som vann, så endte de opp i en ganske så annen samtale om livets vann. Eller den gangen han møtte en syk ved Betesda-dammen. «Vil du bli frisk?» spurte Jesus, og inviterte til respektfull dialog. Kanskje det er noe vi i kirken burde øve oss mer på: respektfull dialog om livets og troens mange utfordringer? Og trekke lærdom av hverandres erfaringer, reflekterer presten.

– Er samtalen et intervju med en kjent person, eller tar dere utgangspunkt i dagens tekst?

– Det er en samtale om gjestens tro og liv. I lys av dette samtaler vi også om prekenteksten, sier presten.

Første gjest ut var Mette Svanes, kirkeverge og tidligere direktør for plan- og bygningsetaten i Bergen. –Vi fikk høre hva kirken betyr for henne og hennes tanker om kirkens plass i bysamfunnet og i møte med enkeltmennesket, og hvordan kan vi være med å gjøre kirken mer åpen, frimodig og troverdig, forteller Beae Iren Lerdahl. Gjest siste søndag i februar var helsebyråd i Bergen, Beate Husa. Siste søndag i mars følger barne- og familieminister Kjersti Toppe, deretter nestleder i bispedømmerådet, Oddny Irene Miljeteig og Helga Haugland Byfuglien, biskop emeritus/preses i Den norske kirke.

– Erfaringene i menigheten så langt, er positive – både i forhold til oppslutning og interesse, sier presten i Mariakirken