Samtale om kjønn og teologi

Bjørgvin kirkeakademi arrangerer temakveld om kjønn, makt og innflytelse i teologi og kirke. Innledning ved tidligere domprost i Stavanger, Berit Andersen, sokneprest i Vågsøy, Mari Saltkjel og biskop Halvor Nordhaug. Bergen domkirke 24. februar kl. 19.

Utsnitt av Håkon Gullvågs maleri som henger i Bergen domkirke

Tid: torsdag 24. februar kl 1900 i Bergen Domkirke.

Tema: Kjønn, makt og innflytelse i teologi og kirke.

Vi starter vår samtale i Domkirkens våpenhus der vi har tatt ned portretter av kirkens embetsmenn og erstattet dem med en serie Mariabilder laget av Håkon Gullvåg.

Domprost Berit Andersen, sokneprest Mari Saltkjel og biskop Halvor Nordhaug innleder til samtale om dagens tema. Hva har vi lært og hva har kvinner i tjeneste tilført oss som kan inspirere oss når vi skal bygge morgensdagens kirke?

Berit Andersen tilhører den første generasjonen kvinnelige prester i Bjørgvin og deler av sine erfaringer. Mari Saltkjel gav i 2011 ut boken – "Som en krone på hodet : fortellinger om kvinners prestekall". Hun bidrar med spennende perspektiver på kjønn og teologi. Så gleder vi oss til å høre hva biskop Halvor vil si om dagens tema. Det har vært og er aktuelt for oss i Bjørgvin.

Arrangør er Bjørgvin kirkeakademi