Nasjonal kirkekampanje

Dagen etter Stortingsvalget starter en nasjonal kampanje fra Den norske kirke. Kampanjen vil være synlig i hele landet og invitere folk inn i kirkene. Samtidig peker kampanjen på arrangementssiden skjerikirken.no. Alt kampanjemateriell blir tilgjengelig til fri bruk for hele kirken.

14. september starter en nasjonal kirkekampanje. Slik kan det se ut siste uken i september, når kampanjen også er synlig på kjøpesenter, togstasjoner og utendørs. Illustrasjonsbilde: Kirkerådet.

14. september lanseres en nasjonal kampanje for å invitere inn i til kirkens arrangementer over hele landet.

– Selv om mange kirker har vært åpne på ulikt vis gjennom pandemien, har det vært preget av store begrensninger på både antall og hvordan vi har kunnet være sammen, sier kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet, Ingeborg Dybvig. – Nå kan man samles i kirkene, derfor vil vi formidle bredt ut at kirkedørene er åpne over hele landet.

Universelle følelser i kirkelig kontekst

– Vi bruker bilder som spiller på universelle følelser – som savn av klem, nærhet og fellesskap. I kampanjen settes disse i en kirkelig kontekst. Målet er å skape en glede over igjen å kunne være sammen som før, vekke gjenkjennelse og lyst til å oppsøke kirken, forteller Dybvig. 

Annonsene oppfordrer mottakeren til å utforske kirkens arrangementer på arrangementsportalen skjerikirken.no. 

Tre uker med kampanje

Kampanjen starter 14. september, dagen etter valget. Da vil annonser og online video blir spredt over hele landet via nettsider, Facebook, Snapchat og Instagram – i tillegg til VG-TV, Aller Media, Amedia og Youtube.

Den siste uken av kampanjen (27. september til 3. oktober) vil Den norske kirkes annonser også dekke nærmere 2000 fysiske og digitale flater i hele landet, som på togstasjoner og kjøpesentere.

Regjeringens plan for gjenåpning er å oppheve nasjonale tiltak innen utgangen av september. Samtidig har kampanjen et budskap som passer både i de områder med nasjonale smitteverntiltak, men også de stedene det er ekstra lokale tiltak. Kampanjen har som mål å være relevant for flertallet av befolkningen.

Slik kan menigheten bidra

Legg inn arrangementer på skjerikirken.no

Alt kampanjemateriellet (med unntak av det som har med gravferd å gjøre) på en eller annen måte henvise til skjerikirken.no der mottakeren blir oppfordret til å utforske flere arrangementer i kirken.

Derfor er det ekstra viktig at menigheter over hele landet nå legger inn sine kommende arrangementer i portalen. På den måten vil mennesker over hele landet finne et godt, variert og relevant kirkelig tilbud for akkurat dem.

Les mer om skjerikirken og hvordan du kan legge inn arrangement i Ressursbanken

Materiell til fri bruk

Alt kampanjemateriell vil bli gjort tilgjengelig via Ressursbanken.no og alle menigheter og fellesråd er oppfordret til å bruke dette både lokalt og regionalt, både på sosiale og digitale medier, lokalaviser og gjerne til invitasjoner til arrangementer i kirken.

Det kommer annonser og video i en rekke ulike formater og lengder, slik at man kan velge det som passer best til eget bruk. Alt vil bli laget med tekster på både bokmål og nynorsk.

Alt materiell skal være tilgjengelig før 14. september, men det er viktig at ingen bruker noe av materialet før den datoen.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"