Søndag før pinse - preken

Når Talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Far, sannhetens Ånd som går ut fra Far, da skal han vitne om meg.

Søndag før pinse - preken

Søndag før pinse.

2020.05.24 Rennebu kirke

Tekst: Joh 15.26-27

26 Når Talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Far, sannhetens Ånd som går ut fra Far, da skal han vitne om meg. 27 Men også dere skal vitne, for dere har vært hos meg fra begynnelsen av.

 

Har du opplevd å ha nettverksproblemer? Ingen ting er vel mer irriterende og frustrerende- ikke bare for en ungdom som er på nett 24/7, men også for voksne. Vi er på nett på jobb og skole, i fritiden, men ofte også på natterstid kan det pipe i mobilen kl 01.00 om natta.

 

Nettverksproblemer kan bety at du ikke får  betalt regningene dine på nettbanken, at lyden på webmøtet med kollegaene eller læreren din hakker, mailen du sendte i går er ikke kommet fram, filmen du ser på nettflix stopper plutselig opp, videoen du forsøker å laste opp på Facebook blir ikke lastet opp, nettgudstjenesten du sitter og ser på stopper plutselig opp. Det og veldig mye mer kan skje om nettet ikke fungerer som det skal.

 

Vi lever i en digital tid, der vi har gjort oss helt avhengige av digitale løsninger. Det er veldig praktisk med disse hjelpemidlene som vi bruker til å kommunisere med hverandre. Verden blir mindre, og vi kommer tettere på hverandre. Uansett hvor vi måtte befinne oss, kan vi kommunisere med hverandre. Men om disse mulighetene stopper opp, stopper det meste opp fordi vi er avhengig av å kommunisere med hverandre og drive samhandling på ulikt vis for å drive et samfunn-nasjonalt og globalt.

 

Samtidig er ikke nettverksbygging  noe vi har begynt med etter internett sitt inntog, men det er jo noe vi alltid har drevet på med. Det All menneskelig samhandling er jo nettverksbygging. Å leve i et vakuum, isolert fra alt og alle er utenkelig for oss mennesker.

 

Om en uke er det pinse, dagen vi gjerne kaller for kirkas fødselsdag. Den dagen kirka ble levende og virkekraftig. Slik Gud blåste sin livspust og Ånd inn i mennesket og gjorde det til en levende sjel, blåste han også sin hellig Ånd inn i kirka pinsedag og ga den liv.

 

Fortellinga om hvordan DHÅ ble gitt disiplene pinsedag kjenner vi, da Ånden satte seg på hodene deres som ildluer og de begynte å tale i ulike tungemål. Slik gjorde Ånden seg til kjenne, men det Ånden fikk bety for disiplene og de første kristne fra den dagen, var at de så å si pålogget eller på nett med Gud. For Den hellige Ånd setter oss i kontakt med Gud – blåses liv i relasjonen mellom oss og Gud slik at vi kan se Gud og tro på ham.

 

Ånden viser oss hvem Gud er, forklarer hans vilje, og hjelper oss til å tro på ham.  For ingen kan vite noe som helst om Gud, om ikke Gud selv gir oss innsikt ved den hellige Ånd som er Gud.

 

Hva menes egentlig at kirka ble levende pinsedag? Kirka er mer enn en bygning av tømmer eller stein, men først og fremst er det du og jeg som er kirka, bygget av levende stener som er lagt stein på stein til en verdensvid kirke. Det begynte med de 12, Jesu disipler og siden den gang har kirka bare vokst seg stor i antall fra generasjon til generasjon der du og jeg også hører til.

 

For det er nettopp det kirke er og betyr – de som hører Herren til. Ordet kirke er avledet av det greske ordet «Kyriakos», som betyr – «hører Herren til». Du og jeg hører Herren til, og du og jeg er en del av denne kirken, et fellesskap som vi fikk del i gjennom vår dåp. Det er et fellesskap med hverandre, og med Jesus som gir liv til dette fellesskapet.

 

Vi befinner oss midt i mellom Kristi åpenbaringsdag – dagen da Jesus rett foran øynene på disiplene for opp til himmelen, og pinsedag da DHÅ kom til disiplene. Helt fra påskedagsmorgen og frem til han for opp til himmelen, viste han seg for disiplene. Første gangen kjente de ham ikke igjen. Kanksje var de så fulle av sorg og fortvilelse at de ikke klarte eller skjønte at det var Jesus som sto fremfor dem. Men kanskje også forde Jesus var annerledes enn det han brukte å være. Noe nytt hadde skjedd. Plutselig sto han der hos dem, han kom og fòr som en Ånd. I løpet av denne tida forklarte Jesus dem hva som skulle skje. Etter ham skulle DHÅ komme, han som er sendt fra Gud og som utgår fra Gud- ja, som er Gud, slik også Jesus er Gud. Han skulle komme til dem, og når han komm skulle ham forklare dem alle ting.

 

Før Jesus død, skjønte de ingen ting. Peter forsøkte til og med å snakke Jesus til fornuft at han ikke måtte dø, og på den måten viste han at han virkelig ikke forsto noe som helst. Jesus måtte dø, og slik som også Jesus selv sier til dem: Det er best for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere

 

I lys av oppstandelsen er det tydelig at disiplene så ting litt anderedes, og forsto litt mer. Jesus bruker tiden godt for å forklare, gjøre dem klare for det som skal skje, og på den måten setter ham mot i dem, så de skal være trygge på Jesus ikke skal forlate dem, men at han skal komme til dem og fortsatt være hos dem på en ny og annerledes måte. Med Ånd og kraft skal han fortsatt være midt i blant dem, slik han også er det er hos oss i dag. Jesus er her midt i blant oss ved sin hellige Ånd, blant oss som hører ham til.

 

Vi hører ham til på en særlig måte, hvor han knytter oss til seg og gir oss liv og kraft til å leve det livet vi var ment å leve helt fra skapelsens første dag. Vi var ment å skulle leve vår liv med Gud, og gjennom vår dåp er vi igjen satt inn i dette fellesskapet med ham, det fellesskapet som ble brutt og ødelagt ved synden og døden. Men dåpen gjenoppretter og fornyer det felleskapet, hvor vi blir født på ny med vann og Ånd, og alle ting blir nye.

 

Jesus forklarer dette fellesskapet som et tre, hvor han er selve treet, mens vi er grenene. Uten stammen er ikke grenene noen ting, for det er stammen og røttene som gir næring til grenene og gir det liv. Sånn er det også med oss, når Gud ved sin Hellige Ånd gir oss styrke og næring ved sin hellige Ånd så vi kan leve vår liv i troen på ham. Et nytt liv, et gjenfødt liv- så vi kan se Gud, og være der han er i hans kjærlighet og nåde.

 

Pinsedagen er dagen da alt ble nytt, og store ting som de aldri før hadde sett skjedde. Den dagen ble 3000 mennesker døpt i Jesu navn, og siden den dagen har stadig fler blitt døpt i hans navn. Også i dag skal en gutt bli døpt her hos oss, og på samme måte som den gang knyttes han til Gud på en spesiell måte. Av vann og Ånd blir han født på ny, og satt inn i det kristne felleskap, så han kan leve sitt liv i Gud og være der han er.

 

Hva betyr det å være et Guds barn? Hva betyr det å skulle leve sitt liv i Gud og hans nærhet? Det betyr at vi får en himmel over livet, hvor dette livet her og nå ikke er alt, men starten på det evige livet som Gud gir oss, alle som tror på hans navn. Det betyr at vi er tilgitte, om omgitt av Guds kjærlighet og omsorg, uansett hva dette livet måtte gi oss av erfaringer på godt og vondt. Det betyr at Gud er med oss, ser oss og verner om oss –nå og alltid.

Amen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Rennebu kirkelige fellesråd

Rennebu kirkelige fellesråd

Kontoradresse: Kjerkveien 5
7391 Rennebu

E-post: post@rennebu.kirken.no

Telefon: 72402350 (kontor)

Telefon- og besøkstid: mandag, tirsdag og torsdag kl.10-14

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"