3. søndag i påsketiden

Søndagstanker av Inger Marit Brorson, vikarprest i Voksen

3. søndag i påsketiden
Bildet er fra bønnekroken i et atrium i Den gode hyrde katekese.

Velkommen til Åpen kirke på søndag kl 11-13

Denne søndagen handler evangelieteksten om Jesus som porten, en lignelse som fortsetter i lignelsen om Den gode hyrde. Tekstlesningene handler om én gjeter (Esek 34, 23-31) og om Den store hyrden (Hebr 13, 20-21). 

Det står skrevet i Johannes evangelium i det 10. kapittel, vers 1-10

Jesus sier: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som ikke går inn til saueflokken gjennom porten, men klatrer over et annet sted, han er en tyv og en røver. Men den som kommer inn gjennom porten, er gjeter for sauene. Portvokteren åpner for ham, og sauene hører stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut. Og når han har fått ut alle sine, går han foran dem, og sauene følger ham, for de kjenner stemmen hans. Men en fremmed følger de ikke. De flykter for ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» Denne lignelsen fortalte Jesus, men de skjønte ikke hva han mente.
Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er porten inn til sauene. Alle de som er kommet før meg, er tyver og røvere, men sauene har ikke hørt på dem. Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite. Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.»

 

Betraktning

Det er kjente og dagligdagse bilder vi møter i denne lignelsen om saueflokken og gjeteren. Tyver og røvere.
For Jesu samtidige var nok også porten et kjent begrep, ikke minst fra Salmenes bok. 
Salme 113 til 118 ble lest under påskefeiringen i hjemmene og bilder fra disse salmene finner vi igjen i dagens evangelium. Det var kjente tekster for alle Jesu samtidige.
Her finner vi også følgende vers om Herrens port (Salme 118,20):
«Lukk rettferds port opp for meg, jeg vil gå inn og prise Herren!
Dette er Herrens port, her går de rettferdige inn.» (v19-20)

Salmisten ber om at denne porten skal åpnes. Alle som leste teksten lengtet etter at denne rettferds port skulle åpnes når Messias kom.

De fleste som utsettes for urett, ser fram til å slippes fri, komme ut av en situasjon som føles urettferdig. Det kan gjelde krig, undertrykkelse av ulike slag, okkupasjon, egen sykdom, skavanker, fattigdom, eller pandemi for den saks skyld. Som mannen som var født blind, som Johannes forteller om rett foran vår tekst.

Jesus omtaler seg selv som porten hos Johannes. Er Jesus Herrens port? Kan vi knytte teksten til oppfyllelsen av generasjoner av jødiske familiers bønn?

Jesus sier ikke her at han selv er gjeteren, eller hyrden. Det kommer i versene etter vårt tekstavsnitt.

Her står det at han er porten.

Så hvem er gjeteren?
Gjeteren er «den som kommer inn gjennom porten.»
Den som skal innenfor porten, må altså gjennom Jesus og må selv være rettferdig, eller bli tilregnet rettferdighet.

Vi oppfatter ofte bibeltekstene som enkeltfortellinger og mister den sammenhengen man hadde da evangeliene i sin tid ble lest i sammenheng.
Rett forut for dagens evangelium finner vi fortellingen om mannen som var født blind. Han blir mistenkeliggjort etter at Jesus har helbredet øynene hans; har gjort ham seende. Fariseerne vil ha ham, eller foreldrene hans, til å si at han ikke var født blind, altså tale usant. Men både mannen og hans foreldre forteller åpent og ærlig om det som har skjedd. Så Jesus spør ham etter at han er kastet ut av synagogen, om han tror på Menneskesønnen. Mannen som nå er seende, spør Jesus hvem Menneskesønnen er, så han kan tro på Ham. Når Jesus sier at det er ham, Jesus, tilber han Ham.
Men fariseerne blir utfordret: De er ikke blinde og allikevel ser de ikke. De ser ikke Jesus. De ser ikke porten.

Dette er bakgrunnen for dagens evangelietekst.
Det fins gjetere, som fører flokken vill og som fungerer som tyver og røvere.

Noen ser Portvokteren som Den hellige ånd; som gjør at den som går inn gjennom porten, kan høre stemmen til han som kaller ved navn og fører sauene sine ut, slik mannen som var født blind hørte Jesu stemme i sitt mørke og ble ført ut.
Han går foran dem, gir dem liv og overflod.

Dette er rike tekster og vi berører bare overflaten. Lignelser er ikke likninger som i matematikken. De må leses om og om igjen. Vi kan se noe nytt hver gang.

Hvor er vi i denne teksten akkurat nå?
Hvilken flokk er vi med i?  
Hvordan lytter vi til Jesu stemme?

Er jeg en av skeptikerne som er blind for Jesu guddommelige, forvandlende makt?

Følger vi etter den som går gjennom porten, og som Portvokteren åpner for?
Eller velger vi å gå utenom? Finne en annen vei til liv og overflod.
Hva vil det si å følge ham som er «rettferdighets port»?

Hva gjør at du tenker at Jesus er Messias, den som skulle komme og at han er porten, inngangen, til frelse og frihet, kilden til liv og overflod?

I dåpen blir vi kjent ved navn i menigheten. Tatt inn i Jesu flokk.
Han kjenner ditt og mitt navn. Han kaller alle sine ved navn.

 

Salme til denne søndagen:
1 Klapp, alle hender, i glede! Dette er dagen Gud har gjort.
Dette er dagen da Jesus åpnet for alle livets port.
Omkved: Jesus sto opp igjen, han er her, halleluja!
                 Jesus sto opp igjen, han er her, halleluja!
2 Lukk opp din dør og ditt vindu. Dette er dagen Gud har skapt.
Gå fra ditt hus full av lovsang, han skaper håp der alt var tapt.
Omkved: Jesus sto opp igjen, han er her, halleluja!
                 Jesus sto opp igjen, han er her, halleluja!

3 Syng gjennom parker og gater, syng om den dagen du har fått.
Syng om din levende Herre, han er oppstanden, alt er godt.
Omkved: Jesus sto opp igjen, han er her, halleluja!
                 Jesus sto opp igjen, han er her, halleluja!

Tekst: Jan Visser 1984, oversettelse: Eyvind Skeie 1987

 

Ta også med dere andre tekstlesningen denne søndagen:
”Fredens Gud, han som i kraft av en evig pakts blod førte den store hyrden for sauene, vår Herre Jesus Kristus, opp fra de døde, må han utruste dere med alt godt, så dere gjør hans vilje. Ja, måtte han ved Jesus Kristus skape i oss det som er godt i hans øyne. Ham være ære i all evighet! Amen.” (Hebr 13, 20-21)
 

Velsignelsen:

Herren velsigne deg og bevare deg.
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig.
Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred
Amen

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"