Når alt endrer seg - igjen

Her kan du lese noen tanker om søndagens evangelietekst fra Johannesevangeliet 6, 63-69:  "Det er Ånden som gjør levende, kjøtt og blod duger ikke. De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv. Men det er noen av dere som ikke tror.» For Jesus visste fra første stund hvem som ikke trodde, og hvem som skulle forråde ham. Og han la til: «Derfor sa jeg til dere: Ingen kan komme til meg uten at det blir gitt ham av min Far.» Etter dette trakk mange av disiplene seg unna og gikk ikke lenger omkring sammen med ham.  Da spurte Jesus de tolv: «Vil også dere gå bort?» Simon Peter svarte: «Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord, og vi tror og vet at du er Guds Hellige.»

Foto: Lars Verket

Så er vi der igjen. Ved det punktet hvor så mye endrer seg. Hvor vi ikke lenger kan møtes, holde gudstjenester i kirkene, moskeene eller templene. Hvor nestekjærlighet og omsorg vises best på avstand. Hvor ensomheten igjen fester sitt grep.

Frykten for å bli alene, for å bli venneløs og forlatt møter oss også i søndagens evangelietekst. Jesus har vandret rundt med disiplene lenge. Overalt hvor han kommer strømmer mennesker til. Han har gjort store under. Han mettet 5000 i ødemarken med bare en nistepakke som utgangspunkt. Mange fulgte han, ville se hva som skjedde. Ville tro.

Men så snakket han om ting de ikke forstod. Om seg selv som Livets brød. Det var greit så lenge han serverte brødet, men å si at «jeg er brødet som er kommet ned fra himmelen.» De flakket ikke bare med blikkene, de ristet på hele hodet. Og så forlot de ham. Det var umulig å ta på alvor at han skulle være både Gud og menneske på en gang.

Jesus så sorgen og skuffelsen i blikkene til dem som gikk. Han så at det bredte seg helt inn i de innerste sirklene i disippelflokken. Usikkerheten. Og han så rundt seg. Så på dem han hadde delt så mye med. Dem han hadde kalt. «Vil også dere gå bort?» Det ligger en sårhet i spørsmålet, som gir gjenklang inn i vår tid. Peter svarer på vegne av disippelflokken: «Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord, og vi tror og vet at du er Guds Hellige.»

Peter hadde sett hvem Jesus virkelig var, men som ikke alle kunne tro. Og i møte med Guds hellige, måtte de bare bøye seg. Ikke av tvang. Ikke i blind lydighet. Men i møte med en som var større.
I møte med ham som var fra Gud! Ånden som gjør levende, og som sprenger alle murer vi bygger, i oss og rundt oss. Som er her når alt endrer seg, igjen og igjen.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"