Fastetid - fortelling fra Fasteaksjonen askeonsdag

Nå starter fastetiden. Det er en tid i kirkeåret da det er tradisjon for å kombinere bønn og kontemplasjon med engasjement for andre. Kirkens Nødshjelp har utviklet ressursmateriell for alle som vil gjøre nettopp dette.

Fastetid - fortelling fra Fasteaksjonen askeonsdag

Regnbuen er håpstegnet som Gud ga Noah etter storflommen. Kirkens Nødhjelps symbol, hendene og duen, er hentet fra denne bibelteksten. Hendene er Noahs og når duen ikke kommer tilbake vet han at en ny begynnelse er mulig. I regnbuen er det sju farger – det gir en farge til hver av de sju ukene fra Askeonsdag til påske. I den første uken er det et bilde av et kors fra Kenya. Det er et kors med mange hender, Guds hender og våre hender. Erland Grøtberg er prest i Grim menighet. Han hadde en andakt i Vårt Land sist høst og har gitt tillatelse til at den blir brukt av Kirkens Nødhjelp nå ved inngangen til fastetiden.

Hellige hender

På en markedsplass i Kenya kjøpte jeg et kors. Jeg ble fascinert over alle hendene som var skåret ut i korsets mørke tre.
-Hvem sine hender? spurte jeg selgeren.
- Dette er Guds hender, svarte han, Faderens hånd kommer ned fra himmelen. Duen på midten er Den Hellige Ånd, og Jesu hender er strukket ut på hver side av tverrplanken.
- korsfestet, sa jeg
-....eller en som tar imot med åpne armer, sa selgeren.
Men alle disse andre hendene da, spurte jeg, og pekte på de som vender seg fra bunnen og oppover.
- Dette er våre hender. De strekker seg mot Gud i lovsang eller bønn, sa selgeren.
Jeg visste at verden er full av slike hender, som famlende strekker seg etter noen som tar imot, noe som holder. Guds hender er ikke alltid like synlige.
- Så må du ikke glemme at vi er Guds hender i verden, sa selgeren i det jeg ville betale for korset.
Jeg har møtt Guds hender i verden. De er ikke fullt så rene og himmelske som man skulle tro. Men også slitte, skitne menneskehender kan gjøre evangeliet erfarbart og Gud nærværende. For det finnes hender iblant oss som bøyer seg ned til det laveste rundt oss og i oss, og drar oss opp igjen. Hender som deler lidelse og tar imot oss som vi er.
I Jesus hadde Gud blitt et medmenneske, med hender som trøstet, stelte syke, brøt brødet og mettet sultende. Hender som slo hardt i bordet når verden ble urettferdig. For at evangeliet skal være mer enn bare ord, skjønte de første kristne fort at de trengte hender som dette. Så ble de aller første diakoner utnevnt, for at ikke alle hender skulle strekke seg mot Gud, men noen også mot menneskene.

På kontoret mitt henger et kors fullt av hender. Guds hender og menneskers hender. Jeg klarer ikke lenger å skille dem fra hverandre. Jeg vet bare at for meg har evangeliet blitt mer enn bare ord, fordi noen orker å være Guds hender i verden.

Erland Grøtberg, Sokneprest i Grim menighet (teksten stod i Vårt Land 20.august 2015)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Saltstraumen menighet

Postadresse: Mølnbakken 84, 8050 Tverlandet

Kontoradresse:  Mølnbakken 84, 8050 Tverlandet

Besøkstid: man - fre 09:00-14:00 (kan være noe uregelmessig bemanning, men er døren åpen er du hjertelig velkommen inn)

Fakturaadresse:
Saltstraumen sokn
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 789
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

E-post: saltstraumen.menighet@kirken.no

Telefon: 75 50 03 00 (felles sentralbord for alle kirker)

Man-Fre 09:00 - 14:30

Lunsj mellom 11:00 - 11:30 (sentralbordet er da stengt)

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"